Joanan Wolf van Windesheim Zwolle heeft in opdracht van citymarketing organisatie Kampen Partners onderzoek gedaan naar het imago van Kampen en de prestaties die zijn geleverd. Op basis van desk research, marktonderzoek en een stakeholdersanalyse concludeert hij dat alle afgesproken doelstellingen zijn behaald, maar dat er voor de komende jaren ook nog veel verbeterkansen liggen.

 

Profilering wordt beter herkend

Marktonderzoeksbureau Markteffect heeft meer dan 300 mensen uit de omgeving gevraagd naar hun associaties met Kampen. Wat opvalt is dat de begrippen historisch, Hanzestad en nautisch of IJssel het vaakst als (zeer) kenmerkend worden benoemd. Dit is bijna helemaal in lijn met de profilering van Kampen als “hartelijke Hanzestad aan het water”. Het sluit ook aan bij uitkomsten uit 2018, toen Marketing Oost onderzoek heeft gedaan onder toeristen. Er is een duidelijke verbetering zichtbaar ten opzichte van de nulmeting in 2014. 

 

Meer bezoekers

Uit het onderzoek van Wolf blijkt daarnaast, dat het aantal bezoekers flink is toegenomen. Het totaal aantal bezoeken is echter ongeveer gelijk gebleven. Het lijkt erop, dat mensen uit de regio minder vaak naar Kampen komen, maar dat relatief veel toeristen uit binnen- en buitenland Kampen eenmalig bezoeken. Dat vraagt om een ander vrijetijdsaanbod. Binnenstadsmanager Leo Hoksbergen is hiermee samen met winkeliers en horeca ondernemers al aan de slag gegaan.

 

Hoog in ranglijst

In het onderzoek zijn negen Nederlandse Hanzesteden met elkaar vergeleken op het gebied van vestigingsklimaat voor ondernemers en voor inwoners. Ook aantallen nieuwe bewoners, bedrijven en bezoekers en andere factoren werden meegerekend. Kampen scoort hierbij op alle punten, behalve op aantallen bezoeken, bovengemiddeld. In de totaalscore staat Kampen zelfs op nummer één.

Download de scriptie via deze link: pdfDe toekomst van het imago van Kampen.


Bijgevoegde afbeelding: Sterke punten volgens imago éénmeting 

Privacy statement Proclaimer

Alle rechten voorbehouden. © 2019 Kampen Partners.

Kampen Partners is verantwoordelijk voor de inhoud van deze website, en doet er alles aan deze actueel en juist te houden.
Voor zover bekend wordt geen auteursrecht geschonden met de inhoud van de site.
Komt u desondanks toch iets tegen dat niet correct is of verouderd, dan stellen wij uw reactie bijzonder op prijs.

Een concept van: Pankra, Leuk GeregeldMacHelp, BrugMedia, Sterinsocial & Julius Media