Nieuws

Tijdens het stadscafé

Stadsarrangement voor een toekomstbestendig centrum van start

Tijdens het stadscafé

Kampen heeft op 23 mei een volgende stap gezet om een vitaal en toekomstbestendig centrum te creëren. Tijdens de vierde editie van het Stadscafé presenteerden Kampen Marketing, gemeente Kampen, de OVK en de Vastgoedtafel hun plannen voor de stad met als doel: meer samenwerking tussen ondernemers, het vullen van panden en het voorkomen van leegstand. Daarnaast worden meer acties georganiseerd om het bezoekersaantal naar het centrum te verhogen. Onder meer met arrangementen die zijn bedacht door de ondernemers zelf. Een extra duwtje in de rugDe plannen staan beschreven in een stadsarrangement. Dat is een document waarin de afspraken zijn vastgelegd, die eerder genoemde partijen met de Stadsbeweging van de provincie Overijssel hebben gemaakt. Ook stadscafé’s maken onderdeel uit van het arrangement. Tijdens een stadscafé worden stadscheques, met een waarde van maximaal €2500,-, uitgereikt aan ondernemende Kampenaren met goede ideeën voor de stadskern. Op deze manier krijgen de initiatiefnemers een extra steuntje in de rug bij de realisatie van hun idee. Beste ideeTijdens deze editie van het stadscafé, dat plaatsvond in de Stadsgehoorzaal, stonden ideeën voor arrangementen in Kampen centraal. Ruim 40 ondernemers bedachten met elkaar gezamenlijke acties om meer bezoekers naar de binnenstad te trekken. Een deskundige jury onder leiding van Dick Westerink (bestuurslid Vastgoedtafel Kampen) selecteerde de initiatieven die met extra ondersteuning gerealiseerd kunnen worden. Zo presenteerde Emily van Ommen het plan om ecotours te ontwikkelen. Dit goede voornemen werd beloond met een cheque ter waarde van € 750,-. Ook het plan voor een ontdekroute in de binnenstad viel in de prijzen. De verwachting is, dat de eerste resultaten van de initiatieven in het najaar zichtbaar worden.  
Lees verder

Hoep, in de sloep

COLUMN: Nautisch Kampen #15

Hoep, in de sloep

Nu de zon zich weer wat vaker laat zien, wordt het aantrekkelijker om je vrije tijd buiten door te brengen. Dat kan natuurlijk op vele manieren. Een terrasje is zo gevonden en een wandeling maken kan ook al snel. Wil je kiezen voor een activiteit die iets minder voor de hand ligt, dan is het ook mogelijk om een boottochtje te maken. Nee, dan bedoelen we dit keer niet de tochtjes waarbij je aan boord stapt en van alle gemakken wordt voorzien. Deze column gaat over het varen in een sloep, waarbij je zelf aan het roer staat. We horen het vaak. De IJssel is geen kabbelend vaarwater. De stroming, maar ook de beroepsvaart en cruiseschepen, maken de rivier uitdagend om recreatief te varen. Uitdagend, maar zeker niet onmogelijk! Daarom kun je met een stevige stalen sloep nu zelf het water op. Omdat deze boot een motor heeft van 9,8 PK mag je deze zonder vaarbewijs besturen. De gelegenheidskapitein moet overigens wel minstens 21 jaar oud zijn. Vanaf het ponton naast de oude stadsbrug stap je op en vaar je bijvoorbeeld naar het Ganzendiep of naar Reeve. Sinds het Reevediep opengesteld is, kun je zelfs een rondje varen rondom Kampen. De IJsseldelta zorgt voor prachtige uitzichten over het natuurlijke landschap. Er zijn tal van aanmeermogelijkheden om even de beentjes te strekken. Zie je jezelf al zitten in het gras langs de oever, op een kleed met een mand vol lekkernijen? Of kuierend door één van de dorpskernen? De rederij voorziet je van alle vaarroutes die je aanspreken. De sloep is geschikt voor gezelschappen tot 8 personen. Genoeg ruimte dus voor een vriendenclub of een familie-uitje. En dreigt je tochtje door de weersomstandigheden in het water te vallen? Niet getreurd, want er is zelfs een arrangement mogelijk mét mooi weer garantie! Niets houdt je meer tegen om de omgeving van Kampen eens per boot te verkennen. We beloven je in ieder geval één ding: Het is er een stuk rustiger dan in Giethoorn ?. Ahoy!(De column Nautisch Kampen is een initiatief van Kampen Marketing en de Gemeente Kampen.)Foto: Kamper Events
Lees verder

We'll meet again

Kampen treft voorbereidingen voor 2020: 75 jaar vrijheid

We'll meet again

Onlangs hebben vertegenwoordigers van de Oranjeverenigingen, culturele instellingen, 4/5 mei Comité Kampen, Kampen Marketing en Gemeente Kampen gezamenlijk hun plan de campagne voor 2020: 75 jaar vrijheid in Kampen vastgesteld. De rode draad hiervoor is het thema ‘We’ll meet again’. We’ll meet againIn 2020 zal niet alleen het einde van de Tweede Wereldoorlog worden herdacht, maar in Kampen ook een jaar worden waarin nieuwe verbindingen tussen mensen worden gelegd, ontmoetingen worden georganiseerd en tolerantie wordt versterkt. Hiervoor heeft Kampen Marketing op verzoek van de Gemeente Kampen met allerlei betrokken partijen een plan opgesteld met de titel ‘We’ll meet again’. De programmering begint -zo is de bedoeling- met activiteiten die vooral op de jeugd zijn gericht, zoals een lesprogramma op scholen en de kinderopera Brundibár. Vervolgens wordt de bevrijding van Kampen op vrijdag 17 en zaterdag 18 april als volksfeest gevierd. Naast de traditionele 4 en 5 mei activiteiten worden in mei ook passende culturele activiteiten georganiseerd, zo zijn er plannen voor de uitvoering van het Kampen Requiem, geschreven door Bart Oenema. In de nazomer en het najaar staan verschillende evenementen in de planning, zoals een speciale editie van het Full Color Festival, de musical Anna en een gezamenlijk optreden van muziekverenigingen uit Kampen. BankjesAls rode draad voor de ontmoetingen en verbinding van verleden, heden en toekomst willen we het hele themajaar ‘Hanzebankjes nieuwe stijl’ inzetten. Op deze bankjes kan iedereen met een smartphone bijzondere verhalen zien en horen en worden uitgedaagd om met anderen in gesprek te gaan. Hiervoor worden de bankjes voorzien van chips en QR-codes die met de telefoon te scannen zijn. UitwerkingOm alle goede voornemens te realiseren, zijn substantiële bijdragen van lokale, regionale en landelijke fondsen nodig. Die fondsenwerving wordt nu onder regie van Kampen Marketing opgepakt. Daarnaast moeten verschillende plannen nog verder worden uitgewerkt en zijn nog niet alle initiatieven bij het organisatiecomité bekend. Bovendien wil Kampen ook actief meewerken aan activiteiten van o.a. het landelijk comité 4 en 5 mei. Daarom is afgesproken dat alle betrokkenen verder aan de slag gaan met de voorbereidingen en dat iedereen met nieuwe plannen en vragen zich kan melden via r.tameling@kampenmarketing.nl. Op basis daarvan zal in juli, uiterlijk september 2019 worden bekeken of en hoe het plan de campagne kan worden uitgevoerd.
Lees verder

Voor huidige en toekomstige inwoners!

Campagne ‘Heerlijk wonen in Kampen’ gelanceerd

Voor huidige en toekomstige inwoners!

Maandagochtend 6 mei 2019 is de campagne ‘Heerlijk wonen in Kampen’ officieel gelanceerd. Onder het genot van heerlijke koffie, thee en lekkers werd in De Eenhoorn de glossy ‘Heerlijk wonen in Kampen’ feestelijk gepresenteerd. Daarnaast is de website www.heerlijkwoneninkampen.nl formeel live gegaan en is de ‘We nemen je mee op sleeptouw’ actie nogmaals extra onder de aandacht gebracht.  Citymarketeer Roeland Tameling vertelt: ‘Het was met recht een speciale editie van het koffiemomentje, dat maandelijks door Kampen Marketing wordt georganiseerd. Er is veel werk verzet om deze woonmarketing campagne te lanceren. Kampen is een eeuwenoude stad met een buitengewoon levendig karakter. Het is dan ook heerlijk om hier te wonen. Dat willen we door middel van deze campagne graag presenteren aan potentiële en wellicht toekomstige inwoners.’ In het glossy magazine, ontwikkeld door de makers van Poort20 en Brugmedia, laten de gemeente Kampen en stichting Kampen Marketing graag zien hoe mooi het is om in Kampen te wonen. Daarnaast ontdek je wat er in de stad en omgeving te beleven valt en lees je hoe inwoners uit de gemeente Kampen het zelf ervaren om hier te wonen. Ook de verschillende woonmogelijkheden worden in het magazine vermeld. Een inspirerend magazine over alles wat met ‘wonen in Kampen’ te maken heeft. Op de website heerlijkwoneninkampen.nl vinden geïnteresseerden vervolgens nog meer informatie over dit onderwerp. Je vindt hier alle benodigde contactgegevens en nieuwe inwoners kunnen zich via de website aanmelden voor de succesvolle ‘We nemen je mee op sleeptouw’ actie van Kampen Marketing. Daarbij nemen ervaren inwoners nieuwe inwoners een dagdeel mee ‘op sleeptouw’. “Een unieke manier om de stad en omgeving te ontdekken!” volgens Tameling. Iedereen die het glossy magazine wil lezen en/of uitdelen aan geïnteresseerden kan deze afhalen bij het Tourist Info Punt in de Stadskazerne. De magazines zullen verder via strategische afgiftepunten worden verspreid. Nieuwe inwoners kunnen zich voor de ‘We nemen je mee op sleeptouw’ tour gratis aanmelden via de website www.heerlijkwoneninkampen.nl. Bijgevoegd: Foto presentatie eerste exemplaar ‘Heerlijk wonen in Kampen’ Fotocredits: Richard Tennekes
Lees verder

GELD & GOEDE VOORNEMENS

Koffiemomentje 3 juni

GELD & GOEDE VOORNEMENS

Iedere maand organiseert Kampen Marketing het Koffie Momentje. Het is een vrijblijvende bijeenkomst waarbij we elkaar op de hoogte brengen van wat er speelt. De Eenhoorn biedt de locatie en de koffie aan. Je bent van harte welkom op (in principe) de eerste maandag van de maand, 9 uur aan de Oudestraat 103.  Dus ook op 3 juni! Het thema van deze sessie is: GELD & GOEDE VOORNEMENS. Kampen Marketing is bezig met haar jaarplan voor 2020. Wat mag daarin volgens jou niet ontbreken? We lichten in ieder geval een tipje van de sluier op. Onze ambitie: in 2020 de Nationale Citymarketing Trofee winnen! Het Evenementen Platform Kampen licht het manifest toe, waarin evenementenorganisatoren vragen om meer ondersteuning door de gemeente. Waarom en wat willen ze met dat geld doen? Ondertussen heeft de Gemeente Kampen te maken met een stevige financiële tegenvaller door hoge zorgkosten. Wat heeft dat voor consequenties voor de stad en onze goede voornemens? Kortom: het wordt weer een enerverende bijeenkomst, mag je niet missen! Deel dit evenement op Facebook en Twitter. We zouden het leuk vinden als jij ook komt! Meld je hier aan.  
Lees verder

Iets voor jou? Reageer snel

Afstudeeropdracht: Imago onderzoek citymarketing Kampen

Iets voor jou? Reageer snel

Citymarketing is ‘hot’. Maar wat levert het op? We hebben JOU nodig om het antwoord op die vraag te geven. We dagen je uit om een opdracht uit te voeren met strategische waarde voor ons als Kampen Marketing, de citymarketingorganisatie van Kampen. Een onderzoek waarmee we echt aan de slag willen. De Gemeenteraad en de jury van de Nationale Citymarketing Trofee trouwens ook. Met jouw frisse blik, inzichten en adviezen kunnen wij de volgende professionaliseringslag maken in het onderhouden en uitbouwen van het imago van Kampen. Wij waarderen je eigen inbreng. Graag gaan wij met jou in gesprek om de ideale opdrachtomschrijving vorm te geven. Onze ideeën vind je in het onderstaande terug. Volg je een HBO studie (bijvoorbeeld destination marketing, bedrijfskunde of commerciële economie) dan nodigen wij je van harte uit om te reageren. Over Kampen MarketingWij zijn de stichting die is opgericht om Kampen voor het voetlicht te brengen als aantrekkelijke plaats om te wonen, te werken, te ondernemen en je vrije tijd te besteden. Daarmee willen we bijdragen aan het Bruto Lokaal Geluk in de gemeente Kampen. Meer over ons vind je op www.kampenmarketing.nl. De opdrachtKampen Marketing heeft bijna vijf jaar geleden een nulmeting gedaan naar het imago van Kampen. Ondertussen is ons takenpakket en het aantal samenwerkingspartners de afgelopen jaren snel gegroeid. Nieuwe markten zijn ‘aangeboord’ en bestaande markten zijn verder ontwikkeld. Kampen wil haar imago weer onderzoeken om haar positie in de markt te verstevigen en de herkenbaarheid van Kampen als aantrekkelijke plaats te vergroten. Wat vinden onze doelgroepen eigenlijk van Kampen? Hebben onze inspanningen vruchten afgeworpen of is er nauwelijks vooruitgang geboekt? We zijn geïnteresseerd in imago versterkende element uit onze positionering en klantbenadering maar ook in imago verstorende elementen. Ook zijn wij benieuwd hoe de merken Kampen, Hanzesteden en Regio Zwolle elkaar (kunnen) versterken. Wie wij zoekenWe vinden het belangrijk dat je over een flinke dosis doorzettingsvermogen en interesse in citymarketing beschikt. Verder breng je je natuurlijke nieuwsgierigheid en een positieve, resultaatgerichte en analytische instelling mee om deze afstudeeropdracht succesvol te doorlopen. Wat wij bieden Waardevolle praktijkervaring bij een professionele citymarketing organisatie. Alle ruimte en de middelen om aan je onderzoek te werken. Een energieke en vooruitstrevende werkomgeving met enthousiaste bereidwillige collega’s die informeel met elkaar omgaan. Academisch geschoolde begeleiders met passie voor het onderwerp en onderzoek. Een aantrekkelijke afstudeervergoeding. Interesse of vragen? Reageer direct via r.tameling@kampenmarketing.nl of bel naar 06-17453490, je krijgt dan direct Roeland Tameling aan de lijn.  
Lees verder

Toonbeelden van mobiel erfgoed

COLUMN: Nautisch Kampen #14

Toonbeelden van mobiel erfgoed

Door de eeuwen heen heeft de Kamper bevolking zich verplaatst over het water. Dat gebeurde niet alleen recreatief, maar ook beroepsmatig. Koggeschepen zijn het bekendste voorbeeld, maar er zijn veel meer vormen van mobiel erfgoed in Kampen geweest. Ook nu nog zijn de havens, zowel recreatief als industrieel, niet weg te denken uit onze Hartelijke Hanzestad aan het water. Onder de naam ‘Toonbeelden mobiel erfgoed’ wordt momenteel landelijk geïnventariseerd om welke vaartuigen het gaat. Maar dit project kijkt breder. Ook voertuigen die over land en door de lucht reisden worden meegenomen. Het gaat hierbij niet alleen over de materiele kant, maar ook over de verhalen die achter ieder erfgoedstuk schuilgaan. Juist door die verhalen naar boven te halen, zorgen we ervoor dat onze geschiedenis niet verloren gaat en het erfgoed haar waarde behoudt. In Kampen haken we aan op deze landelijke inventarisatie. En we doen meer dan dat! Wanneer we eenmaal in kaart gebracht hebben welke toonbeelden Kampen rijk was of nog steeds is, gaan we kijken hoe we de verhalen kunnen presenteren. Natuurlijk hebben we het dan over websites en boekjes, maar ook over fiets- en wandelroutes, aanduidingen en arrangementen. Voor jong en oud, want ook onze jeugd mag weten waar de wortels liggen van het ondernemerschap in Kampen! Dit project maakt onderdeel uit van de 11 projecten die worden uitgevoerd om het nautisch profiel van Kampen verder te versterken. Ahoy!(De column Nautisch Kampen is een initiatief van Kampen Marketing en de Gemeente Kampen.)Foto: Richard TennekesFoto: Stichting Mobiele Collectie Nederland
Lees verder

Heerlijk wonen in Kampen

Samen nieuwe inwoners binnenhalen

Heerlijk wonen in Kampen

Kampen Marketing start op 6 mei de campagne ‘Heerlijk wonen in Kampen’. Hiervoor is een speciaal glossy magazine gemaakt, worden goodie bags met inhoud uitgedeeld aan mensen die overwegen te komen wonen in Kampen en wordt de website www.heerlijkwoneninkampen.nl gelanceerd. Wellicht geeft dat mensen met verhuisplannen net het zetje om ze over te halen om te kiezen voor Kampen. Iedere eerste maandag van de maand organiseert Kampen Marketing het Koffiemomentje van 9 tot 10 uur in De Eenhoorn. Bij de eerstvolgende editie, 6 mei, zal de website heerlijkwoneninKampen.nl officieel worden gelanceerd en delen we de glossy magazines uit. U bent van harte uitgenodigd hierbij aanwezig te zijn (of bij een volgend Kampen Marketing Koffiemomentje natuurlijk!). Aanmelden kan via https://woonmarketing.eventbrite.nl 
Lees verder

Een resultaat van een mooie samenwerking

Kampen prominent in de havengids

Een resultaat van een mooie samenwerking

Gisteravond werd hij gepresenteerd: De Havengids Noord Nederland. Het resultaat van een mooie samenwerking tussen de jachthavens, de gemeente Kampen, Kampen Marketing en Richard Tennekes.  “Vorig jaar ontving ik de Havengids zelf in een haven. Beetje teleurgesteld omdat ik Kampen niet direct kon vinden in deze gids, terwijl we als Kampen een nautische Hanzestad zijn” zegt Hester Timmerman. Ze pleegde een telefoontje naar de uitgever en daarna de boel in werking om Kampen prominent in de gids te krijgen. En dat is gelukt! Wanneer je nu de Havengids in handen krijgt staat Kampen prominent op de voorkant met een foto van Richard Tennekes. In de gids, twee pagina’s met informatie over haar havens en over Kampen en omgeving. Er was veel en goed vooroverleg met vrijwel alle jachthaven en watersportverenigingen in de gemeente. De informatie per haven is vanaf nu compleet en overzichtelijk. De 6 havens die zich presenteren in de gids zijn: Berend Aalbers, Recreatiehaven de Buitenhaven, Jachthaven De Rietteachthaven De Riette, Het Koggeschip, Jachthaven IJssemuiden en Jachthaven ZC’37.
Lees verder

De Kamper Kogge vaart weer uit!

COLUMN: Nautisch Kampen #12

De Kamper Kogge vaart weer uit!

Nu het winterseizoen is afgelopen, is het voor onze Kogge weer hoog tijd om uit te varen. De bemanning staat te trappelen om het ruime sop te kiezen en zo Kampen op de kaart te zetten in heel Europa. Dat doen ze tijdens de eerste reis op een bijzondere wijze, die vorig jaar is ontstaan toen de Kogge koers zette naar de Hanzedagen in Rostock. Dit jaar is België de eerste bestemming ‘buitengaats’. Ons varende visitekaartje zal aanmeren in Oostende en Blankenberge. Vlaanderen dus, en daarmee voor toeristische organisaties in de Hanzesteden een interessante bestemming. In een samenwerkingsverband van 9 Hanzesteden aan het water zijn we namelijk al jaren bezig om onze steden te promoten in België (Vlaanderen) en Duitsland. Het gevolg is dat we in de afgelopen periode een toename zien van bezoekers uit deze landen. Die stijgende lijn houden we er graag in, en daar kan de Kogge ons een handje bij helpen. Om de kracht van de verleiding van de Kogge optimaal te benutten geven we de bemanning allerlei lokale producten mee. Natuurlijk ontbreken de onlangs in Kampen ontwikkelde Hanzeballetjes niet. Overigens is dit heerlijke snoepgoed ook op verschillende plekken in Kampen zelf verkrijgbaar. Leuk om te geven of te krijgen! Dat de eerste reis van de Kogge niet alleen in Kampen leeft, blijkt wel uit het feit dat ook andere Hanzesteden producten aan boord brengen om uit te delen onder de Vlaamse bevolking. Natuurlijk doen we er ook wat mooie brochures van de steden bij, zodat iedereen kan zien wat we te bieden hebben. Vind je het leuk om de Kogge uit te zwaaien? Houd dan onze social media in de gaten. Zodra de exacte datum bekend is, laten we het weten! Ben je Kamper ondernemer, en geef je graag jouw producten mee om als weggevertjes te dienen en zo jouw bedrijf bekend te maken bij onze Zuiderburen? Mail dan naar m.hogeboom@kampen.nl voor meer informatie. Ahoy!(De column Nautisch Kampen is een initiatief van Kampen Marketing en de Gemeente Kampen.)Foto: Gert Bultman
Lees verder

Binnenstad stelt arrangementen samen

23 mei Stadscafé over arrangementen

Binnenstad stelt arrangementen samen

Op donderdagavond 23 mei organiseren Kampen Marketing, gemeente Kampen, de OVK, Vastgoedtafel en de provincie Overijssel het vierde stadscafé van Kampen. Tijdens deze avond maken mensen die een goed idee hebben om de binnenstad van Kampen verder te versterken met toeristische arrangementen kans op een Stadscheque t.w.v. € 2.500,-. Iedereen mag ter plekke meedoen, bijzondere voorbereiding is niet nodig. InvesterenDe Gemeente Kampen en Provincie Overijssel gaan samen €3 ton investeren in de binnenstad. Hoe ze dat gaan doen, vertellen de Gedeputeerde van de Provincie Overijssel en wethouder Meijering tijdens het Stadscafé. Een van de manieren is, door het organiseren van nieuwe verbindingen tussen horeca, detailhandel en andere ondernemers. Daarom start het Stadscafé met een actieve workshop ‘arrangementen maken’.  WorkshopHet begint met samenwerken. En dus gaan de aanwezigen concreet aan de slag met twee vragen: Wat is een goed/succesvol arrangement? En hoe promoot je het arrangement? Het team met het beste plan komt in aanmerking voor een bijdrage van maximaal € 2.500,-. Een deskundige jury onder leiding van Thomas Klaphake (bestuurslid Kampen Marketing) bepaalt wie voor extra ondersteuning in aanmerking komt.  Iedereen welkomAlle mensen die mee willen brainstormen of op een andere manier betrokken zijn bij de binnenstad van Kampen zijn welkom vanaf 18.30 uur, de bijeenkomst start om 19.00 uur. Deelname is gratis, je kunt je  online aanmelden via www.stadscafekampen.nl. Deze editie van het Stadscafé Kampen wordt georganiseerd door Kampen Marketing op verzoek van de Stuurgroep Binnenstadsmanagement Kampen, waarin de Vastgoedtafel, Gemeente Kampen en OVK deelnemen.
Lees verder

Profileer je als Ambassadeur!

IVN Gastheer van het Landschap IJsseldelta

Profileer je als Ambassadeur!

In oktober en november 2019 organiseert IVN Overijssel samen met IJsseldelta Marketing de cursus ‘IVN Gastheer van het Landschap’ in de IJsseldelta. Ben jij horeca-, recreatie-, of agrarisch ondernemer in de regio en wil je meer weten over de prachtige omgeving waarin jij gastheer bent? Doe dan mee en meld je aan!De cursus bestaat uit drie bijeenkomsten, een veldexcursie en een terugkombijeenkomst. Na het volbrengen van de cursus mag je je als ondernemer profileren als Ambassadeur van de IJsseldelta/IVN Gastheer van het Landschap met een bijbehorend gevelbordje.In totaal is er plaats voor 20 cursisten wacht daarom niet te lang met aanmelden. Lees hier meer over de cursus en het aanmelden.
Lees verder

Privacy statement Proclaimer

Alle rechten voorbehouden. © 2019 Kampen Partners.

Kampen Partners is verantwoordelijk voor de inhoud van deze website, en doet er alles aan deze actueel en juist te houden.
Voor zover bekend wordt geen auteursrecht geschonden met de inhoud van de site.
Komt u desondanks toch iets tegen dat niet correct is of verouderd, dan stellen wij uw reactie bijzonder op prijs.

Een concept van: Pankra, Leuk GeregeldMacHelp, BrugMedia, Sterinsocial & Julius Media