Nieuws

Over de mogelijkheden om Kampen nog hartelijker voor iedereen te maken!

Terugblik Kampen All Inclusive Café

Over de mogelijkheden om Kampen nog hartelijker voor iedereen te maken!

Wat fijn dat jullie zo massaal en enthousiast mee hebben gedacht over de mogelijkheden om Kampen nog hartelijker voor iedereen te maken!Terugkijken Wij kijken met een goed gevoel terug op de bijeenkomst van 7 september en hopelijk jullie ook. In het kader van de napret delen we graag het volgende met jullie: Een samenvatting van het event op https://kampenpartners.nl/nieuws/335-geslaagde-brainstormsessie-tijdens-kampen-all-inclusive-cafe.html Een fotoserie met sfeerbeelden Een overzicht van de verzamelde goede voornemens De presentatie met thema’s en mogelijke planning De livestream staat inmiddels ook op Youtube in aangepaste vorm. Via deze link: https://youtu.be/NIlnBYu8luE terug te zien.   Vooruitkijken We nemen contact op met de mensen die hun goede voornemens ook in daden willen omzetten en kijken samen met jullie naar de mogelijkheden om ze te realiseren. Heb je 1 oktober nog geen contact gehad? Dan is er iets mis gegaan, neem contact op met een van ons: Hanneke Nabers (cultuurmakelaar, Leo Hoksbergen (binnenstadsmanager, Roeland Tameling (citymarketeer, 06-17453490) Op donderdagavond 24 september om 20.00 uur organiseren we een online vervolgoverleg met de mensen die echt actief met dit thema verder willen. Zeg maar de coalitie van welwillenden. Wil je meedoen? Stuur Roeland Tameling een mailtje, dan ontvang je van mij een uitnodigingslink. Of geef aan dat je alleen op de hoogte gehouden wilt worden, dan regelen we dat. We gaan met elkaar verder kijken naar de mogelijkheden voor fondsenwerving, een goede manier van organiseren en we houden jullie via e-mail op de hoogte hierover. Kortom: wordt vervolgd!
Lees verder

'Ontmoetingsdag voor iedereen in Kampen' tot winnaar bekroond

Geslaagde brainstormsessie tijdens Kampen All Inclusive Café

'Ontmoetingsdag voor iedereen in Kampen' tot winnaar bekroond

Ontmoetingsdag in Kampen wint stadscheque van € 2.500,- Met de pitch voor een ‘Ontmoetingsdag voor iedereen in Kampen’ won het team van Paul Reichenbach maandagavond 7 september een bedrag van € 2.500,-. Daarnaast werd er ook een Stadscheque uitgereikt aan het idee voor een ‘Inclusivi-site’: een website met goed toegankelijke informatie over alle activiteiten en initiatieven die passen in het themajaar ‘Kampen All Inclusive’. De projecten worden in de komende maanden verder uitgewerkt met hulp van stichting Kampen Partners. Winnaar De wedstrijd was onderdeel van het Kampen All Inclusive Café, dat stijf uitverkocht was met 50 mensen in de zaal, een flinke wachtlijst en veel online gasten die onder meer via Kampen Online meekeken. Dat leverde 10 pitches op waarbij ideeën werden gepresenteerd over manieren om Kampen nog hartelijker voor iedereen te maken. De jury onder leiding van Bert Endedijk (voorzitter van de Stuurgroep Binnenstadsmanagement Kampen) gaf een hoofdprijs van € 2.500,- aan het plan om een coronaproof Ontmoetingsdag te organiseren waarbij totaal nieuwe contacten worden gelegd en organisaties uit Kampen zich kunnen presenteren. Ideeën via Whatsapp Naast allerlei voorstellen uit de zaal kwamen er ook suggesties van de online kijkers binnen en de opbrengst was heel divers. Van een idee om ‘nieuwe Kampenaren’ kennis te laten maken met het culturele aanbod van Kampen en een ‘clubkadercoach’ voor sportverenigingen tot een gezamenlijk initiatief van het Ikonenmuseum met Ecotours om vernieuwende tours voor specifieke doelgroepen op te zetten. Meedoen Wethouder Irma van der Sloot benadrukte tijdens de bijeenkomst, dat iedereen erbij hoort in een open samenleving, maar dat we ook een gezamenlijke verantwoordelijkheid hebben om dat dagelijks in de praktijk te brengen. Ze citeerde uit het Coalitieprogramma: “Wie zelf vrij wil zijn, draagt daarmee ook de verantwoordelijkheid om aan anderen diezelfde vrijheid geven. Vrijheid en ruimte voor iedereen betekent ook dat we een voor iedereen toegankelijke gemeente zijn, zonder blokkades voor mensen met fysieke of andere beperkingen en zonder drempels voor mensen die bijvoorbeeld moeite hebben met lezen en schrijven.”
Lees verder

Op maandag 7 september organiseert Kampen Partners een brainstormsessie voor het thema Kampen All Inclusive

Brainstorm met binnenstadsondernemers, cultuur en andere creatievelingen

Op maandag 7 september organiseert Kampen Partners een brainstormsessie voor het thema Kampen All Inclusive

7 september Kampen All Inclusive Café Een hartelijke Hanzestad voor iedereen. Dat is de ambitie van binnenstadsondernemers, de culturele instellingen en vele andere Kampenaren. Op maandagavond 7 september zijn alle mensen die zich hierbij betrokken voelen vanaf 19 uur van harte welkom in centrum voor kunst en kunsteducatie Quintus. Daar worden de goede voornemens toegelicht, maar moeten vooral concrete plannen worden gemaakt om Kampen ‘inclusief’ te maken. Gratis aanmelden kan via www.kampenallinclusive.nl. Ook online meedoen is mogelijk, via www.kampenhelpt.nl. Toegankelijk en gastvrij Cultuurmakelaar Hanneke Nabers: “Ik kan me voorstellen dat je soms het gevoel hebt dat je aan de zijlijn staat. Ook in de culturele sector van Kampen doen we ons best daar verandering in te brengen.” Binnenstadsmanager Leo Hoksbergen vult aan: “Of zit je in een rolstoel of kun je slecht tegen lawaai? Dat zou geen belemmering mogen zijn om Kampen te bezoeken”. Of zoals citymarketeer Roeland Tameling het verwoordt: “Kampen wil een hartelijke Hanzestad zijn. Voor iedereen. Beleidsmakers noemen dat inclusiviteit, ik vertaal dat graag met: iedereen doet mee!”   Acties oppakken De organisatoren van het ‘All Inclusive Café’ zien volop kansen om hier praktisch mee aan de slag te gaan. Een greep uit de ideeën: de toegankelijkheid van winkels en restaurants verbeteren, een ‘stille kermis’ en andere speciale activiteiten geschikt voor mensen met een handicap. Maar ook: gesproken commentaar bij evenementen en gebarentolken bij theatervoorstellingen, openbare toiletten zonder drempels en gastvrijheidstrainingen. Daarnaast willen de initiatiefnemers graag mensen met verschillende achtergronden bij elkaar brengen zodat er wederzijds begrip ontstaat.   Cultuurcafé en Stadscafé ineen Waar vroeger losse ‘Cultuurcafés’ voor de culturele sector en ‘Stadscafés’ voor de binnenstad werden georganiseerd, zijn nu de krachten eenmalig gebundeld. Op 7 september wordt bekend gemaakt welke subsidiemogelijkheden er zijn voor goede plannen om de inclusiviteit van Kampen te verbeteren. En er worden Stadscheques weggegeven aan de meest kansrijke initiatieven die deze avond worden bedacht én gepresenteerd. Het volledige programma staat op www.kampenallinclusive.nl. Via deze website kunnen ondernemers, cultuurmakers en andere creatievelingen zich ook gratis aanmelden voor het Kampen All Inclusive Café. Iedereen die via internet live mee wil kijken en meedoen is welkom via www.kampenhelpt.nl.
Lees verder

Inbreng van Kampenaren belangrijk voor culturele sector

Uitnodiging All Inclusive Café 7 september

Inbreng van Kampenaren belangrijk voor culturele sector

“In Kampen kan iedereen meedoen en genieten van kunst en cultuur. Publiek, programmering en podia zijn divers, toegankelijk en inclusief.” Dat zou de ambitie kunnen zijn voor een gezamenlijke aanpak, te starten in 2021. Want in hoeverre is de culturele sector voor, door en van iedere Kampenaar? Wij zien kansen om de diversiteit en inclusiviteit in de gemeente Kampen te vergroten. En daarvoor hebben we jullie inbreng keihard nodig. Natuurlijk is dit ook belangrijk voor jullie zelf. Want u diversiteit versterkt onze culturele rijkdom. En je mist een flink deel van je publiek als mensen met een beperking uw kunstuiting niet kunnen bewonderen. Daarom willen we 2021 verbinden aan het thema ‘Kampen All Inclusive’. Hoe we dat willen gaan doen, waar kansen liggen en wat daarvoor nodig is bespreken we graag samen met jullie tijdens het Kampen All Inclusive Café 7 september Van 19.30 tot 21.00 uur Quintus, centrum voor kunst en kunsteducatie Vloeddijk 38 Kampen Voor binnenstadsondernemers, culturele organisaties en vele andere Kampenaren Meer bereik krijgen door andere bezoekers te verwelkomen Stadscheques voor de beste plannen en leukste acties Meer info en aanmelden: www.kampenallinclusive.nl Lees meer over het programma op de volgende pagina. Heb je nog vragen? Neem dan contact op met Hanneke Nabers, Cultuurmakelaar Kampen, telefoonnummer 06-83576609 of via e-mail h.nabers@kampen.nl.  Agenda All Inclusive Café 7 september Dagvoorzitter: Ferenc van Damme – Studio Vers Bestuur Opening Welkom door Irma van der Sloot, Gemeente Kampen “Iedereen telt mee” in de visie van de wethouder Kampen All Inclusive? Wat is het en wat kunnen we ermee? Inleiding door Roeland Tameling, Kampen Partners Wat zijn we gestart, vanuit welke gedachte/ambitie, waarom? En wat is er gebeurd tussen het eerste idee en nu? toelichting brainstorm & subsidiescan Brainstorm: welke acties pakken we op in 2021? Brainwaves verzamelen pitchen goede voornemens Pauze juryberaad Uitreiking stadscheques en afronding Uiterlijk 21.30 uur: borrel Fotocredits: Pixabay
Lees verder

De Van Rossems hebben een bezoek gebracht aan Kampen voor hun televisie serie "Hier zijn de Van Rossems"

De Van Rossems waren hier

De Van Rossems hebben een bezoek gebracht aan Kampen voor hun televisie serie "Hier zijn de Van Rossems"

Op maandag 27 en dinsdag 28 juli werden op verschillende plekken in Kampen golfkarretjes gesignaleerd met daarin de bekende blauwe Kampen Partners jasjes en de nog beter bekende familie Van Rossem. Maarten van Rossem, zijn broer Vincent en zijn zus Sis waren te gast in onze Hanzestad om opnames te maken van de populaire TV-serie “Hier zijn de Van Rossems”. Na de geslaagde opnames zal de uitzending over Kampen naar verwachting in februari 2021 worden uitgezonden. Gemiddeld kijkt meer dan een miljoen Nederlanders naar het TV-programma. Ze kunnen dan rekenen op beelden van onder meer: Het Stedelijk Museum Kampen Het Gotisch Huis De Kamper Kogge De Eenhoorn / De Olifant Myosotis - voormalig ziekenhuis dr. Kolff (nu woonzorgcentrum van IJsselheem) De Bovenkerk De Stadskazerne De ontvangst verliep vrijwel helemaal vlekkeloos, dankzij de goede samenwerking met de beheerders van genoemde gebouwen en vaartuigen. Maar zeker ook dankzij de medewerking van onder meer Gemeente Kampen, IJsseldelta Marketing en Tourist Info Kampen. Een foto impressie is te vinden via deze link
Lees verder

De binnenstad, het waterplezier en de recreatie in de buitengebieden zijn kansen voor de vrijetijdseconomie in Kampen

Kampen ziet de komende jaren kansen voor de vrijetijdseconomie

De binnenstad, het waterplezier en de recreatie in de buitengebieden zijn kansen voor de vrijetijdseconomie in Kampen

Grand Hotel Kampen? ''De toekomst van Europa is het Europa dat nu al een realiteit is. Europa is het recreatiegebied voor de rest van de wereld,'' zegt een van de personages in 'Grand Hotel Europa', de roman van Ilja Leonard Pfeijffer. Het Avondland is in dit scenario vergrijsd en improductief. Geschiedenis is het voornaamste dat Europa nog te bieden heeft. En geschiedenis trekt toerisme. Vooral uit economisch meer dynamische regio’s zoals China. Dit voor veel mensen verontrustende en sowieso weemoedige gegeven wordt in 'Grand Hotel Europa' toegelicht en past in verwachtingen van verschillende trendwatchers. Volgens hen is het niet de vraag of dit gebeurt, maar hoe snel dat gaat. Die lijn zou je (nog los van de huidige crisis) ook door kunnen trekken naar de toeristische verwachtingen voor het kleine, maar fijne Kampen. Of valt het allemaal wel mee? In hoeverre de geschetste macrotrends van vergrijzing en verminderde productiviteit werkelijkheid worden op het microniveau in Kampen is nog onderwerp van debat, want Kampen heeft een relatief jonge bevolking en is onderdeel van een relatief bloeiende economische regio. In ieder geval zien veel mensen structureel kansen voor de vrijetijdseconomie, ook in de komende jaren. De binnenstad van Kampen speelt daarin een hoofdrol naast waterplezier en recreatie in de buitengebieden. Binnenstad: van place to buy naar place to be Volgens Simons en Van Dijck hadden winkelgebieden (zoals markten en dorpskernen) vroeger een belangrijke sociale functie die zorgde voor winkelen als een positieve ervaring. In de loop van de tijd is echter steeds meer de nadruk gelegd op winkelaanbod, functionaliteit en het behalen van financieel-economische doelstellingen. Hierdoor hebben de sociale aspecten minder aandacht gekregen. Winkelgebieden zijn verzamelplaatsen van verkooppunten geworden in plaats van gebieden met een sociale meerwaarde. Ze voldoen dus steeds minder aan de criteria die ons brein hanteert om te zorgen voor een positieve ervaring. Vooral sociale interactie is bepalend voor hoe mensen een winkelgebied ervaren; voor functionele aankopen kunnen ze immers online terecht. Dat vraagt om een herbezinning op de functie van de binnenstad. Ook in Kampen moet het roer volgens mij om. Regio Zwolle: 4e economische toplocatie van Nederland De Regio Zwolle is een onbetwiste economische TOP-regio. We vervullen een voortrekkersfunctie in de toegepaste kenniseconomie van Nederland met een hoge arbeidsmoraal en hoge arbeidsparticipatie. Familiebedrijven spelen hierbij een belangrijke rol. En binnen die regio groeit de economie van Kampen bovengemiddeld. Het aantal bedrijven groeit, net als de aantallen banen en inwoners. De strategie van Kampen Partners om prioriteit te geven aan het behouden van bestaande bedrijven is in 2018 gekozen en onderbouwd. We houden vast aan deze keuze, in de hoop dat jullie niet alleen blijven, maar ook een ambassadeursfunctie vervullen richting nieuwe bedrijven. En we gaan als marketingorganisatie de komende jaren actiever meewerken aan het samenwerkingsverband Regio Zwolle. Wat mij betreft zijn dit drie belangrijke speerpunten voor de citymarketing strategie van Kampen in de komende jaren: Inzetten op duurzaam cultuurtoerisme Versterken en veranderen van de binnenstad Samenwerken binnen de Regio Zwolle Waar moeten we ons volgens jou de komende tijd op focussen? Laat het me weten via r.tameling@kampenpartners.nl of 06-17453490. Ik ben benieuwd. Samen werken we aan een sterke, vitale en ondernemende gemeente Kampen.
Lees verder

Komende maanden geen fysieke koffiemomentjes

Micro Koffiemomentje

Komende maanden geen fysieke koffiemomentjes

Het is nu niet het moment op met tientallen mensen dicht op elkaar bijeen te komen voor een gezellig Kampen Partners Koffiemomentje. Daarom hebben we in goed overleg met De Eenhoorn besloten voorlopig geen Koffiemomentjes bij hen te organiseren. In plaats daarvan zullen we de komende maanden wel een aantal andere coronaproof sessies houden, waaronder 24 augustus avond: Online workshop “Wat maakt uw merk bijzonder?” 7 september avond: Stadscafé over themajaar 2021: Kampen All Inclusive 21 september avond: Kick-off van Social Media Challenge 22 september tot en met 22 oktober: Social Media Challenge   Daarnaast geven we jullie graag de nodige troost als alternatief voor de Koffiemomentjes. Letterlijk, met een digitale voucher voor een bakkie troost bij de Eenhoorn. Zodat je je eigen micro Koffiemomentje kunt inplannen op een tijdstip dat jou het beste schikt. Meld je aan via https://microkoffiemomentje.eventbrite.nl Print de bevestiging / digitale voucher Lever de waardebon voor een gratis kopje koffie in bij De Eenhoorn Proost! Natuurlijk zijn er wel wat kleine lettertjes van toepassing: De waardebon is niet overdraagbaar, en kan uitsluitend door eerdere bezoekers aan het Kampen Partners Koffiemomentje worden ingewisseld. De waardebon is eenmalig geldig tot 31 oktober 2020.
Lees verder

Bijzondere Tourist Info voor zomergasten

Nationale primeur: Kampen opent eerste #hiermoetjezijn Pop up store 1 juli opent Kampen Partners in samenwerking met Tourist Info Kampen en Kamper Events een bijzonder tijdelijk Tourist Info punt, inclusief Bucket Bar, dagelijkse excursies en gratis informatie voor toeristen over een coronaproof bezoek aan Kampen.    Tourist Info Kampen streeft deze zomer niet naar méér bezoekers, maar wil vooral stimuleren dat ze meer geld besteden in de gemeente en dat mensen uit Kampen en andere met veel plezier gezond en veilig hun vrije tijd kunnen besteden. Daarom wordt naast de stadsbrug van Kampen aan de IJsselkade deze zomer een tijdelijke extra Tourist Info locatie geopend om bezoekers gastvrij te ontvangen en arrangementen te boeken. Daarnaast kan iedereen ook terecht bij de Tourist Info in de Stadskazerne, bij Read Shop Bos en online op www.visitkampen.nl. Bucket Bar Jimmy Croymans is eigenaar van ’t Ponton en heeft samen met Kamper Events een horeca concept bedacht om mensen naar de #hiermoetjezijn Pop-up Store te lokken. Dat is de Bucket Bar. Bestellingen worden geleverd in emmers. Dus je bestelt niet één flesje frisdrank, maar een emmer vol. Inclusief ijsklontjes natuurlijk. Op die manier kunnen gasten coronaproof worden onthaald en kunnen ze op hun gemak plannen maken voor een dagje Kampen. Vervolgens kunnen ze ter plekke meteen excursies boeken. Bovendien staan fietsen en gidsen ter plekke voor hen klaar.   #hiermoetjezijn Kampen doet mee aan het nationaal Offensief Duurzaam Herstel Bestemming NL en gebruikt daarom in haar uitingen #hiermoetjezijn. In de woorden van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC):  “We willen Nederlanders inspireren om de prachtige onbekende plekken in ons land te ontdekken en om in de toekomst net wat vaker voor ‘hier’ te kiezen. Je hoeft niet naar ‘daar’, want je vindt het allemaal ‘hier’. Hier moet je zijn! Zo worden vaker de minder drukke plekken bezocht en spreiden we de natuurlijke vraag om er op uit te trekken. En kunnen we op een verantwoorde manier allemaal genieten van ons land.” Bekijk hier een aantal mooie foto's van #hiermoetjezijn Pop-up Store in opbouw    
Lees verder

Stadsgids App Kampen

Voor hartelijke ontvangst en spreiding bezoekers

Stadsgids App Kampen

Coronaproof Stadsgids App voor Kampen Veel mensen vieren deze zomer vakantie in eigen land. Ook Hanzestad Kampen verwacht meer bezoekers dan gebruikelijk. Om hen hartelijk én veilig te ontvangen is een coronaproof app ontwikkeld. Met gespreide wandelroutes en speurtochten, voordeelacties en een overzicht van evenementen die wel doorgaan.   Routes Voor Insta-fanaten is de Selfieroute ontwikkeld, maar in de app zitten ook een ambachtelijke route langs bijzondere winkels en ambachten, een speurtocht door het stadspark en nog veel meer. Zo kun je met de app ook interactieve Hanzeroutes lopen en van bankje naar bankje wandelen voor bijzondere filmpjes over 75 jaar vrijheid: “songs of freedom”. In totaal staan er wel 9 verschillende routes in de app. En daarmee wil de stichting Kampen Partners ook bijdragen aan een optimale spreiding van bezoekers aan Kampen.   Voordeel De app bevat verschillende voordeelcoupons van winkels en horecazaken in Kampen. Zo krijg je bijvoorbeeld bij Eetkamer De Tijd korting op je Flammkuchen en 20% korting op de gehele collectie van Damesmode Catootje. Ook kun je met de app binnenkort korting krijgen op huurfietsen, vaartochtjes, excursies en ander vermaak.   Gratis download De app draagt ook met haar evenementenkalender bij aan druktespreiding. Op maandag, dinsdag, woensdag, is het rustig tot redelijk druk in de binnenstad. Daarom zijn juist op deze dagen meer leuke dingen te doen. Kijk voor meer informatie over de coronamaatregelen op www.hoeravoorkampen.nl en download de Kampen Stadsgids app gratis via de Appstore of Google Play.
Lees verder

#hiermoetjezijn pop-up store

Kampen Partners Koffiemomentje met opening #hiermoetjezijn pop-up store

#hiermoetjezijn pop-up store

Maandag 6 juli wordt wel een heel bijzonder Koffiemomentje: De eerste keer dat we weer ‘live’ bij elkaar komen (zonder beeldscherm ertussen) … en voor het eerst helemaal in de buitenlucht Met de feestelijke opening van een tijdelijke extra Tourist Info locatie       … op een bijzondere locatie: aan de IJsselkade (pal naast de stadsbrug) We gaan die ochtend de #hiermoetjezijn pop-up store openen. De hele zomervakantie kunnen toeristen op deze plek informatie ophalen, arrangementen boeken en meteen op de fiets Kampen gaan verkennen. Mede dankzij de samenwerking tussen Kamper Events, Tourist Info Kampen en Kampen Partners. Hoe alle vrijetijdsondernemers en andere Kampenaren hiervan profiteren? Dat hoor je 6 juli bij het Kampen Partners Koffiemomentje! Daarnaast is er natuurlijk volop ruimte om je eigen nieuws te delen, vragen te stellen aan anderen en te netwerken. We nodigen je van harte uit om bij deze bijzondere bijeenkomst aanwezig te zijn. Bij mooi weer kunnen we met elkaar op het terras van de Bucket Bar zitten. En als het regent wordt het programma lichtelijk ingekort (en kun je alsnog meekijken via www.onlinekoffiemomentje.nl). Alle mensen die betrokken zijn bij recreatie en toerisme zijn extra welkom. Dus deel deze uitnodiging vooral ook met anderen, zoals Vrijetijdsondernemers Culturele partners Binnenstadsondernemers Vrijwilligers bij de Tourist Info en andere gastvrije Kampenaren Graag tot ziens op maandagochtend 6 juli tussen 9 en 10 uur bij de #hiermoetjezijn pop-up store. Let op: ONLINE RESERVEREN is vanwege de coronamaatregelen VERPLICHT. Bestel je gratis ticket(s) via https://hiermoetjezijn.eventbrite.nl.
Lees verder

Hele zomervakantie een standaard animatieprogramma

Kampen aapt campings na Als eerste stad van Nederland presenteert Kampen in de zomervakantie een vast, wekelijks animatieprogramma. Alsof je op de camping staat dus. Daarmee kunnen vakantiegangers iedere dag plezier maken, lekker bewegen en gezellig samen de stad verkennen. Volledig coronaproof. Het programma wordt aan duizenden gasten in de regio uitgedeeld door het Kampen Recreatieteam, dat de hele zomervakantie lang dagelijks Shopping Tours gaat verzorgen. Ook daarmee heeft Kampen een nationale primeur.   Weekprogramma Citymarketeer Roeland Tameling deed inspiratie op toen hij zelf op een camping zijn vakantie vierde: “Dan krijg je zo’n A4tje met het weekprogramma. Je weet wel. Zaterdag welkomsborrel, zondag barbecue, maandag voetbaltoernooi enzovoorts.” Tameling: “Dat kunnen we in Kampen natuurlijk ook. En beter.” Als voorbeelden noemt hij de dagelijkse stadswandelingen van Kampen and Beyond, de maandagavond Citygolf van Kamper Events en de Reevetochten die Jan Visscher iedere donderdag organiseert. Daarnaast kunnen bezoekers onder meer bootje varen, naar concerten in de Bovenkerk en de Koggewerf bezoeken. Het volledige recreatieprogramma staat op www.visitkampen.nl/zomer of download hem hier. Via deze site kan iedereen ook direct online tickets boeken, want dat is vanwege de coronamaatregelen noodzakelijk.   Shopping Tours De Shopping Tours maken het recreatieprogramma echt uniek volgens binnenstadsmanager Leo Hoksbergen: “iedere dag dat de winkels open zijn organiseren we een bijzondere shopping tour onder begeleiding van authentieke Kampenaren. Met dagelijks een ander thema: maandag Sport Shopping, dinsdag Stijlvol Shopping, woensdag Sexy Shopping, donderdag Share & Fair Shopping, vrijdag Surprise Shopping en op zaterdag zowel Small Shopping voor kids en Shopping4men. Voor mannen, ja.” Ook deze tours zijn allemaal tot 12 uur van tevoren te boeken via www.visitkampen.nl. Daarnaast is het programma te vinden in de vernieuwde Kampen Stadsgids app, die gratis te downloaden is via Google Play en de App Store. Spreiding Met de online reserveringen worden bezoekers verleid om naar Kampen te komen op coronaproof plaatsen en tijden. De organisatoren van Kampen Partners willen zo bijdragen aan een gezonde anderhalve meter economie.
Lees verder

Verkenning Hanze Experience met IJsselkogge als icoon van het Hanzeverleden

Studie naar haalbaarheid iconische trekker Hanzeverhaal in het oosten van Nederland

Verkenning Hanze Experience met IJsselkogge als icoon van het Hanzeverleden

Om de Hanzesteden te versterken tot cultuur erfgoed bestemming wordt de komende maanden een haalbaarheidsstudie uitgevoerd naar de wijze waarop een Hanze Experience gerealiseerd kan worden als iconische trekker van het Hanzeverhaal. Een trekker in het oosten van Nederland met nationale en internationale uitstraling. De IJsselkogge wordt als icoon van het Hanzeverleden daarbij betrokken. De studie wordt geïnitieerd vanuit het samenwerkingsverband Hanzesteden in samenwerking met de gemeente Kampen. Hanzesteden; duurzame jaarrond cultuurerfgoed bestemming waar we trots op zijn Een mogelijke Hanze Experience moet bijdragen aan de ambitie om de Hanzesteden door te ontwikkelen tot een duurzame jaarrond cultuurerfgoed bestemming waar we trots op zijn. Deze ambitie is geformuleerd in “Perspectief Hanzesteden 2020-2025”, een visie van en voor de Hanzesteden om de komende jaren in te spelen op de veranderende rol van toerisme. Een nieuwe aanpak waarbij het gezamenlijke belang van bezoekers, bedrijven en bewoners voorop staat. In het Perspectief Hanzesteden is aangegeven dat in het oosten van Nederland meer ‘reasons to travel’ nodig zijn om bezoekers te trekken. “Het Hanzeverhaal is een sterk verhaal en een Hanze Experience van nationaal en internationaal belang in of rond een van de Hanzesteden lijkt een interessante optie om verder te verkennen”, aldus Auke Schipper wethouder Hanzestad Hattem namens samenwerkingsverband Hanzesteden. IJsselkogge als icoon van het Hanzeverleden Begin 2016 is de 15de-eeuwse IJsselkogge nabij Kampen gelicht en het wrak ligt op dit moment in Batavialand in Lelystad om te worden geconserveerd. Als die conservering ongeveer in 2025 klaar is, dan kan het schip ten toon worden gesteld. De IJsselkogge wordt gezien als een icoon van het (nautische) Hanzeverleden. Bort Koelewijn, burgemeester Hanzestad Kampen: “De gemeente Kampen heeft zich gecommitteerd om samen met Rijkswaterstaat, Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en provincie Overijssel de IJsselkogge te bewaren, te conserveren en te exposeren. De iconische IJsselkogge kan het hart vormen van een mogelijke Hanze Experience. Ik ben blij dat de toegevoegde waarde van de IJsselkogge aan een Hanze Experience wordt ingezien. En ik ben blij met het nadere onderzoek naar wat de IJsselkogge in een Hanze Experience kan opleveren”.  Verkennen van een gezamenlijke droom Beide ontwikkelingen, de verkenning naar een internationale Hanze Experience vanuit het Perspectief Hanzesteden 2020-2025 en het exposeren van de IJsselkogge lijken een prachtige kans om met elkaar te verbinden en als één concept te verkennen. Het verkennen van de haalbaarheid van een gezamenlijke droom. Samen met de partners en ambassadeurs van de Hanzesteden. Inmiddels is een werkgroep actief om de studie te begeleiden en de uitvraag is richting diverse bureaus uitgezet. Om de droom breder te trekken en het idee verder te brengen is reeds een groep enthousiaste ambassadeurs geformeerd. De volgende ambassadeurs zijn reeds aangesloten: Bort Koelewijn (burgemeester gemeente Kampen en verantwoordelijke IJsselkogge), Geert Meijering (wethouder gemeente Kampen en verantwoordelijke citymarketing), Roy de Witte (gedeputeerde provincie Overijssel, o.a. cultuur en VTE), Evelyn Borgsteijn (directeur-bestuurder MarketingOost), Jos Vranken (directeur NBTC Holland Marketing), Harry Webers (Voorzitter SER Overijssel, Nieuwe Hanzeambassadeur) en Frans Holleman (Voorzitter Kampen Partners). De komende tijd worden mogelijk nog nieuwe ambassadeurs toegevoegd. De uitvoering van de studie start in augustus 2020 en wordt in november 2020 afgerond. Het samenwerkingsverband Hanzesteden bestaat uit een samenwerking tussen de Hanzesteden Deventer, Doesburg, Elburg, Harderwijk, Hasselt, Hattem, Kampen, Zutphen, Zwolle en hun marketingorganisaties, de provincies Gelderland en Overijssel, MarketingOost, Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Achterhoek Toerisme, NBTC Holland Marketing, ondernemers en overige Hanze betrokkenen.
Lees verder

Privacy statement Proclaimer

Alle rechten voorbehouden. © 2019 Kampen Partners.

Kampen Partners is verantwoordelijk voor de inhoud van deze website, en doet er alles aan deze actueel en juist te houden.
Voor zover bekend wordt geen auteursrecht geschonden met de inhoud van de site.
Komt u desondanks toch iets tegen dat niet correct is of verouderd, dan stellen wij uw reactie bijzonder op prijs.

Een concept van: Pankra, Leuk GeregeldMacHelp, BrugMedia, Sterinsocial & Julius Media