Nieuws

Kampen onder de aandacht als Hartelijke Hanzestad

Kampen promotie bij PEC Zwolle

Kampen onder de aandacht als Hartelijke Hanzestad

Op zaterdag 6 juli stonden de gastheren en gastvrouwen van Kampen weer paraat om Kampen onder de aandacht te brengen als hartelijke Hanzestad. Deze keer waren ze present bij de open dag van PEC Zwolle, waar ze alcoholvrije cocktails, brochures en andere informatie uitdeelden. Het evenement was druk bezocht met ongeveer 20.000 bezoekers. De vrijwilligers uit Kampen hebben veel geïnteresseerden gesproken en vooral de brochure 'Heerlijk wonen in Kampen' uitgedeeld,  maar ook stadsplattegronden en toeristische brochures. Overigens kwamen er ook veel blij verraste Kampenaren langs de promotiekraam, wat minstens zulke leuke gesprekken opleverde. Kijk voor een sfeerimpressie op de Facebook pagina van Kampen Partners Tips voor andere gelegenheden om Kampen te promoten? Geef het door aan Roeland Tameling, 06-17453490.
Lees verder

Kampen zet binnentuinen open voor bezoekers

Tijdens het vorige Stadscafé Kampen zijn plannen gemaakt voor nieuwe arrangementen in de binnenstad. De bedenkers hiervan hebben niet stilgezeten, want twee arrangementen zijn nu al te boeken via www.visitkampen.nl/ticket. Op 13 juli presenteert Ventura een theatrale stadswandeling, er zijn biketours vanaf 15 juli en vanaf september kun je ook iedere zaterdag met Ecotours mee op wandeltour langs de ‘verborgen’ stadstuinen in de oude binnenstad.   Theater in tuinenOp zaterdag 13 juli zijn bezoekers welkom op de Botermarkt en drie sfeervolle binnentuinen waar ze op het terras van elke locatie kunnen genieten van een muzikale, theatrale voorstelling. Onder begeleiding van een gids worden de volgende ‘theaterlocaties’ aangedaan: de binnentuin van restaurant Magreet aan de Burgwal met “Oorlogswinter”; de binnentuin “Espagnol” in de Boven Nieuwstraat met “uit de oude doos in de jaren ‘30”; de binnentuin van restaurant “Het Gouden Hart” aan de Koornmarkt met “Stars & Stripes” en het plein(tje) van de Botermarkt met “De Jantjes”.   Fietsen en wandelen langs stadstuinenVanaf 15 juli biedt Ecotours iedere maandag een prachtige biketour. Lekker fietsen door het groen en het buitengebied van Kampen met een persoonlijke tourcoach. Bij elk natuurgebied krijgt je uitleg over het ontstaan en de beplanting van het gebied. En op driekwart van de route kan je genieten van een picknick met biologische- en streekproducten op een idyllische locatie midden in de stadsnatuur. Vanaf september kun je ook lopend langs de ‘verborgen’ stadstuinen in de oude binnenstad van Kampen met een persoonlijke tourcoach. Bij elke tuin krijgen de deelnemers uitleg over het ontstaan van de tuin en de beplanting. Natuurlijk is er tijd voor koffie, thee met een Kamper lekkernij in een tuinkamer bij één van de tuinen. En aan het einde van de drie uur durende tour krijgt iedereen een heerlijke lunch met biologische en streekproducten in een gezellig etablissement. Dat kan ook. Meer informatie over deze en andere arrangementen staat op www.visitkampen.nl.   ReserverenTickets voor de arrangementen zijn te bestellen via het nieuwe online reserveringssysteem op www.visitkampen.nl/tickets. De arrangementen zijn tot stand gekomen na het Stadscafé Kampen, dat onlangs werd georganiseerd om de binnenstad economisch te versterken. Hiervoor wordt ondersteuning geboden door de Provincie Overijssel, Gemeente Kampen, OVK, Vastgoedtafel Kampen en Kampen Marketing.
Lees verder

Ontdek het groene hart!

Speuren in het Stadspark van Kampen

Ontdek het groene hart!

Er staat een nieuwe wandelroute klaar in de Kampen Stadsgids app. Levi was op zoek naar een plek voor zijn Snuffelstage van het Ichthus College en hij kwam per toeval terecht bij Kampen Marketing. Daar waren ze net van plan om een wandelroute voor kinderen te maken in het groene hart van Kampen. “Alsof het zo moest zijn.” zegt Hester Timmerman, “En hoe leuk is het om écht wat te doen en te maken tijdens je Snuffelstage.”  Voor de jeugd door de jeugd  Levi en Hester maakten een stappenplan en daarna Levi ging aan de slag. Met het zoeken naar bijzondere locaties in het stadspark. De afgelopen 6 weken is er door Levi hard gewerkt, onderzocht, teksten geschreven en heeft hij de route samengesteld. “Ik ging op zoek in het Stadspark naar bijzondere plekken en in het Stadsarchief naar achtergrondinformatie en afbeeldingen bij die verschillende locaties” vertelt de HAVO leerling. “Wat hebben we een bijzonder stadspark in Kampen. Ik heb 10 locaties met vragen en uitleg in de app gezet. En op de laatste dag van de Snuffelstage konden we de route echt testen! Het herdenkingsteentje van Dr Heppe zit ook in de wandeling. Maar we konden de plek niet vinden. Gelukkig kwamen we per toeval historicus Theo van Mierlo tegen in het park en die gaf ons de tip over waar we dat bijzondere steentje konden vinden.” App De Kampen Stadsgids app is gratis te downloaden via Google Play en de Apple Play Store. “Een aanrader voor de Kampenaren en de bezoekers van de Hanzestad Kampen”, volgens Hester Timmerman. Niet alleen vanwege de routes, maar ook omdat de volledige stadsagenda in deze app te bekijken is: “in de agenda vind je de evenementen, exposities en activiteiten die er gepland staan in de stad. Zo mis je niets!”Foto bijschrift: De Cellebroederspoort, de Paljas en een hele bijzondere boom. Loop de route om er achter te komen wat er hierover verteld wordt..
Lees verder

en bezoek het Gotisch Huis

Wandel langs Kamper schatten uit het Kamper depot

en bezoek het Gotisch Huis

Deze zomer zijn in de binnenstad van Kampen schatten uit het gemeentelijk depot te zien. Twintig winkeletalages worden gevuld met bijzondere voorwerpen. De verhalen bij deze voorwerpen zijn te lezen via de Kampen Stadsgids app. Via de app wandel je aan de hand van oude omgevingsfoto’s van het Stadsarchief door het Kampen van toen. De route is vanaf 6 juli beschikbaar en kan tot en met 14 september (Open Monumentendag) worden ontdekt. Elk voorwerp uit het gemeentelijke depot heeft zijn eigen verhaal en wordt op zijn oorspronkelijke plek of met een link naar deze locatie getoond. Er komt bijvoorbeeld een hele oude stofzuiger in de Blokker, klepels uit de Nieuwe Toren bij juwelier Kaptijn, maar ook natuurstenen in de Bovenkerk. Gotisch Huis opengesteldHet Gotisch Huis aan de Oudestraat 158 is deels toegankelijk en wordt speciaal opengesteld voor de route. Het voorste deel van het pand is in de genoemde periode open op donderdag, vrijdag en zaterdag. Stichting Monumenten Bezit beheert het Gotisch Huis en stelt het graag open. Kruideniersmuseum Veltman brengt de oude grutterij tot leven met spullen uit de jaren ‘50, ‘60 en ‘70. In november 2018 won ErfgoedChick Annemiek Jonker een stadscheque voor haar idee van een pop-up erfgoeddepot. Deze pop-up Kamper schatten route is daaruit voortgekomen. Vooral de verhalen achter de objecten zijn volgens Annemiek belangrijk. Waar komt het vandaan? En is het nu nog zichtbaar? Lees vanaf 6 juli de verhalen en bekijk de oude foto´s via de Kampen Stadsgids app. Kies hiervoor in de app de Kamper schatten route. De Kampen Stadsgids app is te downloaden via de Google Play Store en de App Store van Apple. De route is gemaakt in samenwerking met Stadsarchief Kampen, Stedelijk Museum Kampen, Kampen Marketing, Kruideniersmuseum Veltman, Stichting ARTicipatie, ErfgoedChick en vrijwilligers. Afgelopen zaterdag 6 juli om 11.00 uur opende wethouder Albert Holtland de Kamper schatten route. De opening vond plaats in het Gotisch Huis aan de Oudestraat 158 in Kampen. Lees hier het artikel
Lees verder

Eenvoudig tickets laten bestellen voor jouw evenement

Online ticketverkoop mogelijk via Kampen Partners

Eenvoudig tickets laten bestellen voor jouw evenement

Om Kampen nog aantrekkelijker te maken voor de toerist en evenementenorganisatoren nog beter van dienst te kunnen zijn heeft Kampen Marketing een online ticketverkoop module ontwikkeld. Tickets kunnen vanaf nu online aangeboden en verkocht worden via de vele online kanalen die Kampen Marketing beheert. Op de evenementenkalenders van visitkampen.nl en stad.kampen.nl en via Facebook ‘Hanzestad Kampen’ kunnen linkjes naar tickets worden aangemaakt waardoor belangstellenden eenvoudig en snel hun tickets voor een evenement kunnen bestellen. Hierdoor ontstaat een enorm extra potentieel bereik voor evenementenorganisatoren. Momenteel draait er een leuke pilot met een tweetal vaartochten met het Koninklijk jacht ‘Piet Hein’ en met een vaartocht van de Veerman van Kampen. Uiteraard zijn alle type evenementen te koppelen aan dit ticketsysteem, denk aan stadswandelingen, fietstochten, arrangementen, workshops en meer. We hopen de toerist die Kampen wil bezoeken zo (vooraf) nog beter van dienst te zijn! Wil je als ondernemer gebruik maken van het ticketsysteem? Stuur dan een mailtje naar citymarketeer Roeland Tameling via r.tameling@kampenpartners.nl  
Lees verder

In samenwerking met alle Hanzesteden

Actief aan de slag met het ontwikkelen van hanzeproducten

In samenwerking met alle Hanzesteden

Wilt u als ondernemer meer doen met het thema Hanze? Vindt u dat het wel eens tijd wordt dat onze eeuwenoude Hanzehistorie meer zichtbaar wordt in en om onze steden? Binnen het Interreg project ‘Grensoverschrijdende samenwerking Hanzesteden’ is budget beschikbaar voor productontwikkeling op het thema Hanze. Wat voor productontwikkeling?Dat is natuurlijk aan u! Maar u zou kunnen denken aan: • Augmented Reality in een restaurant of museum • Ontwikkeling van Hanzebrood in bakkerijen • Een Hanzefietsarrangement tussen de Hanzesteden in Duitsland en Nederland • Ontwikkeling van Hanzebier Wat zijn de voorwaarden?• Het idee moet een bijdrage leveren aan de Hanzebeleving in en rondom de Hanzesteden • Het idee kan na de opstartsubsidie blijven bestaan • Het idee kan ook uitgerold worden in en rondom andere Hanzesteden • Het idee moet een duidelijke Duits-Nederlandse grensoverschrijdende meerwaarde hebben • 50% van de kosten voor de totale investering kan worden gefinancierd vanuit het Interreg project ‘Grensoverschrijdende samenwerking Hanzesteden’ • Minimum eigen bijdrage van ondernemer in project is 250 euro (investeringsomvang 500 euro) • De ondersteuning is beschikbaar voor ondernemers vanuit de participerende Hanzesteden, maar ook voor ondernemers uit het achterland, de zgn. Hanzecorridor Actief aan de slag met het ontwikkelen van Hanzeproducten en/of activiteiten? Het budget kan alleen worden ingezet op concept- en productontwikkeling De daadwerkelijke realisatie kan niet worden gefinancierd vanuit dit project i.v.m. regelgeving rondom staatssteun. Meer weten?Kijk op www.toerismevan.nl/hanze voor meer specifieke informatie over de subsidievoorwaarden en voor contactadressen
Lees verder

En er was water...

COLUMN: Nautisch Kampen #17

En er was water...

Wie deze week over het Van Heutszplein gelopen is, heeft het misschien gezien. Het evenementenplein is sinds kort een waterkraan rijker. Net voordat Beach Kampen weer plaatsvond is gezorgd voor een mogelijkheid om het evenement van water te voorzien. Door aan te sluiten bij het Join The Pipe project, is het ook voor voorbijgangers mogelijk een slokje te nemen of een flesje te vullen. De tappunten van Join The Pipe bieden gezond en duurzaam kraanwater. Ze zijn gemaakt van stevig en weerbestendig materiaal en kunnen het gehele jaar door gebruikt worden. In heel Nederland worden deze bijzondere kranen geplaatst. Er zijn er nu al meer dan 1.000! Ook Kampen heeft dit initiatief omarmd. De bezoekers en evenementenorganisaties zijn niet de enigen die baat hebben bij het tappunt. De ambitie van de oprichters van Join The Pipe is veel breder. Ruim 800 miljoen mensen hebben geen toegang tot schoon drinkwater. Met de verkoop van watertappunten en herbruikbare waterflessen worden projecten gefinancierd om schoon drinkwater op meer plekken in de wereld beschikbaar te maken. Vind je dit een vriendelijk idee en zou je zelf ook je steentje bij willen dragen? Dat kan. Er zijn namelijk ook speciale waterflessen beschikbaar, die je online kunt bestellen. Ze zijn er in maar liefst 7 verschillende modellen. Zo heb je altijd je eigen duurzame water bij je! Ahoy!
Lees verder

Ben je erbij?

Koffiemomentjes na de zomer

Ben je erbij?

Zoals bij het afgelopen -weer gezellige- Kampen Marketing Koffiemomentje aangekondigd: in juli en augustus is er geen koffiemomentje, maar in september praten, drinken en netwerken we weer enthousiast verder.op maandag 2 september gaan we vooral dieper in op de activiteiten om de binnenstad te versterken: wat gaat er gebeuren en hoe kunnen jullie hier een rol in spelen? Tickets bestellen en meer info: https://binnenstadsmanagementkoffiemomentje.eventbrite.nl Op maandag 7 oktober  bespreken we met elkaar de plannen voor het themajaar 2020: Kampen 75 jaar vrij. Wat is de programmering en hoe geven we invulling aan het thema ‘We’ll meet again’? Tickets bestellen en meer info: https://koffiemomentje75jaarvrij.eventbrite.nl     Op maandag 4 november staat het Culturele Nautische Profiel van Kampen centraal. Welke projecten staan al in de steigers en wat merken we hier de komende tijd nog van? Tickets bestellen en meer info: https://nautischkoffiemomentje.eventbrite.nl  Op maandag 2 december geven we een toelichting op de campagne voor ondernemers die overwegen zich te vestigen in Kampen. En we nemen voor jullie allemaal een presentje mee, dat jullie vervolgens weer aan een relatie door kunnen geven. Dat hoort er toch bij in de Sinterklaasperiode, toch? Tickets bestellen en meer info:  https://vestigingsfactoren.eventbrite.nl Foto: Richard Tennekes
Lees verder

Heb jij suggesties?

1 april 2019 en 2020

Heb jij suggesties?

Even het geheugen opfrissen: dit jaar hebben we een vrij geslaagde 1 april actie georganiseerd, zie www.misskampen.nl voor de napret. Onze Hester Timmerman heeft een overzicht gemaakt van het sociale mediabereik en dat is indrukwekkend. Je kunt de samenvatting downloaden. Hierin is niet het publiek van anderen, zoals vlogger Irma Knol meegenomen, die een leuke video op Libelle TV heeft gezet, zie https://youtu.be/vbnx0Gcc9dA. Om nog maar te zwijgen van de honderdduizenden luisteraars die we via radio interview hebben bereikt. Dat was dus een effectieve actie! Maar daar kan het natuurlijk niet bij blijven. We zijn het nu aan onze stand verplicht om volgend jaar weer een goede 1 april stunt uit te halen. Dus niet alleen een grap bedenken, maar hem nog uitvoeren ook. Toch? Heb je een briljante ingeving? Laat het weten via r.tameling@kampenpartners.nl!
Lees verder

Van harte welkom!

Leo Hoksbergen nieuwe binnenstadsmanager van Kampen

Van harte welkom!

De Stuurgroep Binnenstadmanagement Kampen (BMK), waarin ondernemers, vastgoedeigenaren en gemeente Kampen samen werken aan de binnenstad, heeft besloten om vanaf 1 juni a.s. de samenwerking aan te gaan met Leo Hoksbergen als binnenstadmanager. Leo Hoksbergen heeft vanuit Focus-Mkb reeds jarenlange ervaring als centrummanager in winkelgebieden. Hij volgt Aukje Grouwstra op die dit voorjaar haar werkzaamheden als binnenstadmanager beëindigde. De binnenstadmanager zal voor circa 14 uur in de week actief zijn in de binnenstad en zich vooral gaan bezighouden met het verbinden van partijen en het samen werken aan een toekomstbestendige en vitale binnenstad. Daarmee wordt de 2e fase gestart van de uitvoering van het Stadsarrangement dat partijen met de Stadsbeweging van de provincie Overijssel hebben afgesloten. Concreet gaat hij zich samen met de vastgoedeigenaren, gemeente, ondernemers, culturele instellingen en Kampen Marketing bezighouden met vier speerpunten in de Kamper binnenstad: Het werken aan een aantrekkelijk winkelaanbod en bestrijden van de leegstand in nauwe samenwerking met vastgoedeigenaren, Kampen Marketing en gemeente; Het vitaal en levendig houden van de binnenstad in samenwerking met de Ondernemersvereniging Kampen (OVK) en Kampen Marketing, waarbij gastvrijheid en ondernemerschap worden gestimuleerd; Het adviseren van de gemeente ten aanzien van de bereikbaarheid en verblijfskwaliteit van de binnenstad; Het versterken en ondersteunen van de organisatie en betrokkenheid van ondernemers en vastgoedeigenaren bij de opgaven die in de binnenstad spelen. De Stuurgroep BMK en Leo Hoksbergen gaan de samenwerking eerst aan tot eind dit jaar, waarna een evaluatie zal plaatsvinden. Op maandagochtend 3 juni a.s. zal tussen 9.00 en 10.00 uur een nadere kennismaking met Leo plaatsvinden tijdens het koffiemoment in de Eenhoorn. Betrokkenen zijn hiervoor van harte uitgenodigd.
Lees verder

Doe eens stoer, maak een steurie!

COLUMN: Nautisch Kampen #16

Doe eens stoer, maak een steurie!

‘Een steurie, was is dat nu weer?’, denk je misschien. Nou, dat vertellen we graag! Je kent vast wel de gewoonte om een foto van jezelf te maken, om te laten zien waar je bent of hoe mooi je eruit ziet. Het woord ‘selfie’ stamt alweer uit 2002, toen het op een Australische website voor het eerst werd gebruikt. Inmiddels weet iedereen wat je bedoelt als je zegt: ‘Kom, even een selfie maken’. Maar geldt dat ook voor het woord steurie? Het begon allemaal vorig jaar. Een enthousiaste Kampenaar haalde het in zijn hoofd om de grote metalen steur, die sinds jaar en dag elke zomer in de IJssel zwemt, te kopen en op te knappen. De gigantische vis vormt, door zijn ligplaats bij de oude stadsbrug, een mooie mascotte bij de entree van onze nautische hanzestad Kampen. Het ging echter vorig jaar niet zo goed met het beest. De tand des tijds en het water hadden hem aangetast. Van een fris en fruitig visitekaartje voor de stad was allang geen sprake meer. Tijd voor actie! Wat is het fijn dat er in zulke situaties in Kampen altijd inwoners opstaan die zich betrokken voelen en er tijd, energie en in dit geval ook geld in steken om een oplossing te bieden. De niet nader te noemen Kamper filantroop heeft onze steur niet alleen gekocht, maar ook volledig gerenoveerd. Toen het technische gedeelte gereed was, ontstond de vraag: ‘Wat doen we met de buitenkant? Geven we die een toch wel wat saaie ‘steurkleur’ of is er iets originelers te bedenken?’ Wie de afgelopen weken aan de IJsselmuiden-kant langs de IJssel heeft gereden, weet wat het antwoord is geworden op die vraag. Ook inwoners die meegedaan hebben aan de jaarlijkse lampionoptocht hebben de nieuwe steur al gezien. En wat je ook van de trendy Kampen Marketing kleuren vindt, opvallen doet ie zeker, onze nieuwe steur! Blinkend en blakend zwemt hij nu weer langs de oever van de IJssel. Ga een kijkje nemen! Zie je hem zwemmen maak dan een steurie en zet jezelf samen met de mascotte van Kampen op de foto. Wanneer je je steurie vóór 1 juli post op social media (Facebook, Twitter of Instagram)  met de hashtag #steurie, help je mee om Kampen te  promoten én maak je kans op een heerlijk bakje Hanzeballetjes. We verloten er 10! Ahoy!(De column Nautisch Kampen is een initiatief van Kampen Marketing en de Gemeente Kampen.)
Lees verder

Het project over 75 jaar in vrijheid

Update over project We’ll meet again

Het project over 75 jaar in vrijheid

Volgend jaar leeft Kampen 75 jaar in vrijheid. 2020 wordt het jaar waarin we herdenken, vieren en ontmoeten: WE’LL MEET AGAIN. Om met iedereen die hierbij betrokken is de laatste stand van zaken te delen, van gedachten te wisselen over kansen en bedreigingen en de voortgang erin te houden vindt op maandag 8 juli om 19.30 in het stadhuis de volgende vergadering over We’ll meet again plaats. Als je hieraan deel wilt nemen, stellen we het op prijs dat je je aanmeldt via https://wellmeetagain8juli.eventbrite.nl. Je ontvangt dan uiterlijk 1 juli een agenda voor deze bijeenkomst. Kijk voor meer informatie op evenementenplatformkampen.nl/kampen-treft-voorbereidingen-voor-2020-75-jaar-vrijheid Alvast enige voorinformatie: Financieel Culturele organisaties, Oranjeverenigingen en anderen hebben via Kampen Marketing inmiddels voor (in totaal) meer dan € 200.000,- aan ondersteuning gevraagd ten behoeve van activiteiten en initiatieven in de gemeente Kampen. We verwachten dat dit bedrag nog hoger wordt. Op dit moment is het totaal van in principe aan dit project toegezegde bijdragen € 60.000,-. Daarnaast wordt er in deze periode tot de zomer voor ongeveer € 100.000,- door ons aangevraagd bij subsidiegevers en fondsen op lokaal, provinciaal en landelijk niveau. Fondsen Nancy Hoffmann en Emma Quilligan zijn in onze opdracht hard aan de slag gegaan met de werving van fondsen. Dat gaat bij het ene fonds sneller en soepeler dan het andere en kost veel tijd (en geduld!). Uit de eerste contacten en gesprekken met fondsen is nu al gebleken, dat de opbrengsten van fondsenwerving bij enkele van hen aanzienlijk lager zullen zijn dan we hadden gehoopt. Sommige fondsen hebben aangegeven, dat we slimme combinaties moeten maken: een deel van de projecten wordt collectief ingediend, een deel als aparte subsidieaanvraag. Fast Forward Met RTV Oost en de provinciaal coördinator (Mano Scherpbier) zijn afspraken gemaakt over nadere samenwerking tussen Kampen en Overijssel, want wij zijn immers als laatste gemeente in Overijssel bevrijd. Het is dus zeker dat RTV Oost op 17 april naar Kampen komt en dat er dan ook publieksactiviteiten zullen worden georganiseerd. Een nadere invulling hiervan is onderwerp van gesprek (en onderhandeling). Ondertussen willen jullie natuurlijk weten waar je aan toe bent, wat je van ons en anderen kunt verwachten en willen jullie vooral door met jullie initiatief. Dat begrijpen we maar al te goed. We zijn echter in grote mate afhankelijk van andere partijen die beoordelingen moeten doen, knopen moeten doorhakken en zelf ook nog veel moeten organiseren. Dat zal de komende maanden niet veranderen en is goed om ons bewust van te zijn. Roeland Tameling is coördinator en bereikbaar via r.tameling@kampenmarketing.nl / 06-17453490.
Lees verder

Privacy statement Proclaimer

Alle rechten voorbehouden. © 2019 Kampen Partners.

Kampen Partners is verantwoordelijk voor de inhoud van deze website, en doet er alles aan deze actueel en juist te houden.
Voor zover bekend wordt geen auteursrecht geschonden met de inhoud van de site.
Komt u desondanks toch iets tegen dat niet correct is of verouderd, dan stellen wij uw reactie bijzonder op prijs.

Een concept van: Pankra, Leuk GeregeldMacHelp, BrugMedia, Sterinsocial & Julius Media