Nieuws

Binnenkort op de fiets of te voet!

Online een rondje Kampereiland

Binnenkort op de fiets of te voet!

Fiets of wandel een historisch rondje Kampereiland! Sinds 1363…. Welgeteld 657 jaar nadat bisschop Jan Van Arkel de Kampereilanden aan de stad Kampen schonk, kun je het roerige verleden van het Kampereiland ontdekken in een online rondleiding. ‘Sinds 1363…..’ is de titel van deze digitale presentatie van de Cultuurhistorische Tentoonstelling Kampereiland. Vandaag op 6 april, tijdens het online koffiemomentje van Kampen Partners, is Sinds1363…. door de Stadserven als gift aangeboden aan het Kampereiland.  Stadservendirecteur Jan Luijendijk overhandigde de tentoonstelling in de vorm  van een website en ebook aan Miny Pelleboer van de Vereniging Streekbelangen Kampereiland (VSK). Bij gelegenheid van 650 jaar Kampereiland is deze tentoonstelling in 2013 gerealiseerd in opdracht van de VSK. De Stadserven, eigenaar en verpachter van het Kampereiland, heeft deze tentoonstelling nu geactualiseerd en laten digitaliseren.    Virtuele kaart Als het straks weer kan, spring dan op de fiets of trek je wandelschoenen aan voor een historisch rondje Kampereiland! Als je klikt op een icoontje dichtbij de plek waar jij je bevindt, krijg je meteen een rijkdom aan informatie op je scherm over bijzondere, historische aspecten en bezienswaardigheden om je heen. Een virtuele kaart voert je door een rijke geschiedenis van Koninklijke nijverheid, historische erven, verloren IJsselgangen en woest overstromingsgeweld.    Ebook Je kunt de tentoonstelling overigens ook vanuit je luie stoel bekijken. Download Sinds1363 als ebook, blader door de talrijke thema’s heen en laat je meeslepen naar oude tijden.  Oude landkaarten, foto’s van overstromingen, verhalen over de nijverheid en een uitleg over de vier historische boerderijtypes in het gebied, het plaatst het eiland van nu in het perspectief van een veelbewogen verleden. Meer weten?  Pak je telefoon, tablet of pc en open de website www.sinds1363.nl. De rondleiding en het ebook zijn ook via www.hetkampereiland.nl ontsloten. 
Lees verder

EPK zoekt opvolger voor Atie

Vacature evenementencoördinator Kampen per 1 juli 2020

EPK zoekt opvolger voor Atie

Vanaf 1 juli krijgt Atie Edink, de evenementencoördinator van Kampen, een nieuwe uitdaging. Daarom start het Evenementen Platform Kampen (EPK) vanaf 4 april met de werving van een opvolger. Goed opgestart Marieke Spijkerman is voorzitter van het EPK. Ze vindt het erg jammer dat Atie zijn functie neerlegt, maar heeft er alle begrip voor: “hij krijgt in Urk een vaste aanstelling met veel meer gegarandeerde ureninzet. Dat gun ik hem van harte. Overigens zijn we Atie veel dank verschuldigd voor het werk dat hij bij ons in Kampen heeft verzet op zijn eigen enthousiaste wijze. Onze waardering daarvoor is groot!”. Spijkerman wijst onder meer op de verbindende schakel in het proces van vergunningsaanvragen, het online handboek voor evenementenorganisatoren en de praktische kennis die hij deelde met organisatoren van grote en kleine publieksevenementen. Volgende fase Spijkerman merkt op, dat Atie deze weken zijn handen nog vol heeft aan alle aflastingen en aanpassingen die evenementen moeten doen door het coronavirus. “Dat is natuurlijk heel wrang. Iedereen heeft zich flink ingespannen voor een prachtig evenementenseizoen en dat dreigt nu helemaal in het water te vallen.” Toch kijkt de EPK voorzitter juist nu vooruit. “We willen tijdig een opvolger vinden, voor een soepele overdracht en optimale ondersteuning van evenementenorganisatoren in deze moeilijke tijden.” Daarnaast wordt het functieprofiel van de evenementencoördinator ook aangepast aan de nieuwe situatie. Met meer nadruk op fondsenwerving, inhoudelijke vernieuwing en het inspelen op trends. Vacature De basis van de werkzaamheden blijft het ondersteunen bij vergunningsaanvragen en facilitaire zaken. Iedereen die interesse heeft in deze opdracht, mag een offerte insturen via e-mail aan epk@kampenpartners.nl. De deadline hiervoor is 1 mei aanstaande. Meer informatie over de vacature vind je op www.evenementenplatformkampen.nl.
Lees verder

Kampen Partners lanceert BezorgeninKampen.nl

De binnenstad van Kampen komt naar je toe

Kampen Partners lanceert BezorgeninKampen.nl

In deze bijzondere tijd moeten we elkaar een beetje extra helpen, vindt Kampen Partners. Vanwege het coronavirus zijn veel mensen aan huis gebonden en restaurants zijn gesloten. Ondernemers uit Kampen hebben daarom de handen ineen geslagen met een creatieve oplossing: www.bezorgeninkampen.nl. In de woorden van binnenstadsmanager Leo Hoksbergen: “Heb je thuis iets nodig uit de winkel of zin in lekker eten? De binnenstad van Kampen komt naar je toe! Winkels en restaurants bezorgen bij jou thuis. Om mensen die thuis zitten te helpen, om voorraden niet te hoeven weggooien en om de inkomstenverliezen van ondernemers te verkleinen.” Hoe het werkt De stichting Kampen Partners heeft met de binnenstadsondernemers een website gemaakt om iedereen een actueel overzicht te bieden. Hoksbergen nodigt alle inwoners van de gemeente Kampen uit om hiervan gebruik te maken: “Kies uit winkels of horeca en bekijk welke ondernemer aanbiedt om de producten, eten of drinken bij je thuis te bezorgen. Via de website, telefonisch of via mail kun je bestellen bij de ondernemers. Er komen dagelijks nieuwe aanbieders bij!” Cadeaubonnen en boodschappenboxen Citymarketeer Roeland Tameling vult aan: “Door het Corona-virus zakt de omzet van winkeliers en horecaondernemers natuurlijk als een baksteen, de winkelstraat is leeg en de winkels zelf ook. Hiermee geven we in Nederland goed gehoor aan het advies om binnen te blijven. Gezellig winkelen of uit eten gaan is nu even niet aan de orde. Daarom vragen we alle mensen ook een of meer cadeaubonnen te bestellen bij de ondernemers zelf of bij Kampen Partners. Het eerste is het beste, want dan hebben de ondernemers direct cash en dat hebben ze hard nodig. Voor het tweede kun je terecht op www.kampenkado.nl.” Tameling wijst daarnaast op een andere sympathieke actie: 'Support your locals IJsseldelta'. Consumenten kunnen via www.supportlocals-ijsseldelta.nl online een boodschappenpakket bestellen met allerlei producten uit Kampen en omgeving. Creatieve initiatieven Via diverse sociale media kanalen houdt Kampen Partners iedereen op de hoogte van nieuwe initiatieven. Roeland Tameling: “Op www.facebook.com/hanzestadkampen zag ik de afgelopen weken al verschillende mooie ondernemersinitiatieven die mij persoonlijk in ieder geval inspireerden, zoals Elisabeth Meulman Yoga die elke ochtend filmpjes met een gratis yogaoefening op haar Facebookpagina plaatst en Chocolaterie De Swaen die tegen kostprijs chocolade ‘tegels’ verkocht (en ook weggaf) met ‘applaus voor onze helden’. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Gelukkig maar. Want een hartelijke Hanzestad willen we zijn en blijven, op lichte dagen én in donkere tijden.”
Lees verder

Op maandag 6 april

Eerste Online Koffiemomentje van de Eeuw

Op maandag 6 april

De coronacrisis vraagt om creatieve oplossingen. Daarom organiseert Kampen Partners op maandagochtend 6 april om 9 uur voor het eerst in de geschiedenis van Kampen een Online Koffiemomentje. Iedereen is welkom via www.onlinekoffiemomentje.nl. Met een speciale attractie: via een speciale internetverbinding zal Stadservendirecteur Jan Luijendijk de deelnemers trakteren op de mooiste cultuurhistorische verhalen van het Kampereiland. Daarnaast is er volop gelegenheid om online met elkaar de laatste corona initiatieven, nieuwtjes en ervaringen uit te wisselen. Ook wethouder Meijering zal de online deelnemers bijpraten.   BYOC: Zelf koffie meenemen Het maandelijkse Kampen Partners Koffiemomentje is inmiddels een begrip, maar moet vanwege het coronavirus nu het roer omgooien. Het event gaat wel virtueel door, dus mensen kunnen online bij elkaar komen. Daarnaast is er nog een belangrijk verschil: de kwaliteit van de koffie wordt ditmaal niet gegarandeerd door De Eenhoorn, want iedereen moet zelf voor zijn of haar eigen koffie achter het beeldscherm zorgen. In vaktermen: BYOC, oftewel: Bring Your Own Coffee. Ook schade door koffie morsen op het toetsenbord wordt niet vergoed, zo melden de organisatoren. Er worden wel virtuele cadeautjes uitgedeeld: de Stadserven schenkt alle deelnemers een boeiende online rondleiding door de parel van de IJsseldelta: het Kampereiland en omgeving.   Gratis mini masterclass over Kampereiland Vanaf 8.45 kan iedereen inloggen via www.onlinekoffiemomentje.nl en volgt een praktische uitleg: hoe werkt dit ‘webinar’ en hoe kun je online meepraten? Om negen uur start het Koffiemomentje. Vervolgens loodst Stadservendirecteur Jan Luijendijk de online aanwezigen virtueel langs de plekken met de mooiste cultuurhistorische verhalen van het Kampereiland. Basis van deze rondleiding is de Cultuurhistorische Tentoonstelling Kampereiland. Deze werd bij gelegenheid van 650 jaar Kampereiland in 2013 gerealiseerd. Binnenkort verschijnt hier dus ook een geactualiseerde online versie van, én een ebook. Al fietsend over het Kampereiland of liggend vanuit je luie stoel, voert een virtuele kaart je zo door een rijke geschiedenis van Koninklijke nijverheid, historische erven, verloren IJsselgangen en woest overstromingsgeweld. De deelnemers aan het Online Koffiemomentje krijgen de primeur. Aansluitend is het tijd voor wethouder Geert Meijering (Economische Zaken) en de andere deelnemers met een ‘Corona update’.   Netwerken Voor deze speciale gelegenheid heeft Secondant Communicatie een webinar omgeving ingericht, als variant op het maandelijkse Kampen Partners Koffiemomentje. Er is ook online volop gelegenheid om nieuwe plannen te pitchen, oude en nieuwe bekenden te ontmoeten en de samenwerking met andere vrijetijdsondernemers te versterken. Gratis aanmelden kan via www.onlinekoffiemomentje.nl. 
Lees verder

Online platform in Kampen voor initiatieven om elkaar te helpen

Samen de crisis bestrijden in Kampen

Online platform in Kampen voor initiatieven om elkaar te helpen

Op dit moment wordt alles op alles gezet om de uitbraak van het Coronavirus tot staan te brengen en de gezondheid van mensen wereldwijd, in Nederland en in Kampen zo goed mogelijk te beschermen. Daarnaast worden er veel mooie acties gestart om elkaar te helpen. Om al deze initiatieven in Kampen een podium te geven, worden ze gebundeld op www.facebook.com/hanzestadKampen. Voedsel uitdelen en bezorgen Op de Facebookpagina worden allerlei acties verzameld. Zo zijn er verschillende bedrijven die onverkoopbare voorraden die niet tot 6 april houdbaar zijn willen schenken aan de voedselbank. Op de pagina staat ook een overzicht van bedrijven met een bezorg- of afhaalservice. Van restaurants tot speelgoedwinkels. Zo kunnen Kampenaren ondernemers steunen. Helpende handen Mensen die boodschappen, vervoer of andere hulp nodig hebben kunnen hun vraag delen via het telefoonnummer 06-17453490. Via Whatsapp, een SMS-bericht of gewoon door te bellen. Een mailtje naar info@kampenpartners.nl mag ook. Kampen Partners deelt de hulpvraag vervolgens op de Facebook pagina en verbindt deze met beschikbare vrijwilligers. Andere acties De Facebookpagina “Hanzestad Kampen” wordt de komende dagen verder gevuld met bijzondere initiatieven en hartverwarmende berichten. Van acties om lokale ondernemers te steunen tot acties om bewoners te inspireren voor activiteiten die ze vanuit huis kunnen ondernemen. Vanuit het motto: in een hartelijke gemeente zorgen we voor elkaar.
Lees verder

Kampen beter bekend en bemind dan in 2014

Onderzoek: imago Kampen is flink versterkt

Kampen beter bekend en bemind dan in 2014

Joanan Wolf van Windesheim Zwolle heeft in opdracht van citymarketing organisatie Kampen Partners onderzoek gedaan naar het imago van Kampen en de prestaties die zijn geleverd. Op basis van desk research, marktonderzoek en een stakeholdersanalyse concludeert hij dat alle afgesproken doelstellingen zijn behaald, maar dat er voor de komende jaren ook nog veel verbeterkansen liggen.   Profilering wordt beter herkend Marktonderzoeksbureau Markteffect heeft meer dan 300 mensen uit de omgeving gevraagd naar hun associaties met Kampen. Wat opvalt is dat de begrippen historisch, Hanzestad en nautisch of IJssel het vaakst als (zeer) kenmerkend worden benoemd. Dit is bijna helemaal in lijn met de profilering van Kampen als “hartelijke Hanzestad aan het water”. Het sluit ook aan bij uitkomsten uit 2018, toen Marketing Oost onderzoek heeft gedaan onder toeristen. Er is een duidelijke verbetering zichtbaar ten opzichte van de nulmeting in 2014.    Meer bezoekers Uit het onderzoek van Wolf blijkt daarnaast, dat het aantal bezoekers flink is toegenomen. Het totaal aantal bezoeken is echter ongeveer gelijk gebleven. Het lijkt erop, dat mensen uit de regio minder vaak naar Kampen komen, maar dat relatief veel toeristen uit binnen- en buitenland Kampen eenmalig bezoeken. Dat vraagt om een ander vrijetijdsaanbod. Binnenstadsmanager Leo Hoksbergen is hiermee samen met winkeliers en horeca ondernemers al aan de slag gegaan.   Hoog in ranglijst In het onderzoek zijn negen Nederlandse Hanzesteden met elkaar vergeleken op het gebied van vestigingsklimaat voor ondernemers en voor inwoners. Ook aantallen nieuwe bewoners, bedrijven en bezoekers en andere factoren werden meegerekend. Kampen scoort hierbij op alle punten, behalve op aantallen bezoeken, bovengemiddeld. In de totaalscore staat Kampen zelfs op nummer één.Download de scriptie via deze link: De toekomst van het imago van Kampen. Bijgevoegde afbeelding: Sterke punten volgens imago éénmeting 
Lees verder

Doe de test!

Wat is Kampen voor type?

Doe de test!

Is het merk Kampen een rebel, een wijze, een magiër of heeft Kampen meer weg van een ontdekker of strijder?  We vragen jouw hulp om dat te bepalen. Vul de test op https://www.tr-ibu.nl/native_brand_test/ in en laat aan Roeland Tameling via r.tameling@kampenpartners.nl (of een berichtje naar 06-17453490) weten wat bij jou de uitkomst was! Onder de inzenders verloten we Kampen Kado bonnen ter waarde van € 50,-. Waarom we dit onderzoek doen? Goede vraag. We denken nu al na over onze marketingstrategie voor 2021 en verder. En we willen ons merkkompas nog iets geavanceerder maken. Want een merk is betekenisvol als het extern relevant is en intern inspireert. Dat geldt ook voor een stad. En archetypen kunnen helpen om de drijfveren van onszelf en onze doelgroepen nog beter te doorgronden.  Dus doe ons een lol terwijl je thuis zit en vul de online test in op https://www.tr-ibu.nl/native_brand_test/. Wat is Kampen voor type? We zijn benieuwd naar jouw antwoord. Alvast bedankt! 
Lees verder

Er volgt binnenkort een nieuwe datum

Business Event Kampen wordt uitgesteld

Er volgt binnenkort een nieuwe datum

Vanwege de toenemende verspreiding van het Corona-virus (Covid-19) worden in Nederland allerlei beurzen en evenementen uitgesteld. Ook de organisatie van het Business Event Kampen heeft gisteren besloten deze netwerkbijeenkomst uit te stellen. In overleg met de sprekers en medeorganisatoren plant de stichting Kampen Partners een nieuwe datum later dit jaar.  De Nederlandse regering heeft indoor evenementen met meer dan 100 personen verboden tot en met 31 maart. Volgens de organisatoren ligt het dan niet voor de hand om de dag erna meteen een groot evenement in de Bovenkerk te houden. Citymarketeer Roeland Tameling: “Uit een rondvraag bij de ondernemersorganisaties bleek dat men van harte bereid is om dit uitstel te aanvaarden en het evenement te verhuizen naar een nieuwe datum.” “Het getuigt van realiteitszin dat een organisator zo’n beslissing neemt, hoe moeilijk deze ook is”, was een unanieme reactie van alle betrokkenen. Het business event is een gezamenlijk initiatief van BNI de Kamper Steur, VOC, IC Kampen, Parkmanagement RW50 en andere ondernemersorganisaties in samenwerking met de Gemeente Kampen en Kampen Partners. Deelnemers die zich voor dit gratis evenement hadden geregistreerd, hoeven zich niet af te melden maar krijgen bericht zodra de nieuwe datum is geprikt.  Mochten er vragen zijn omtrent het Business Event Kampen, dan kunt u contact opnemen via r.tameling@kampenpartners.nl of 06-17453490. Bijgevoegd: foto van de Bovenkerk, waar het evenement later dit jaar moet plaatsvinden  
Lees verder

Afstudeerscriptie

Het effect van citymarketing in Kampen

Afstudeerscriptie

In 2015 is Kampen Partners (toen nog Kampen Marketing) begonnen als de citymarketing organisatie van Kampen. Destijds is er een onderzoek uitgevoerd naar het imago van Kampen onder de inwoners, om erachter te komen welk beeld de inwoners van Kampen hebben. Het effect van citymarketing in Kampenen de toekomst hiervan Om het effect van de citymarketing in de afgelopen vijf jaar te meten en input te geven voor het marketingplan 2021 – 2023 heeft Joanan Wolf (inmiddels zo goed als afgestudeerd commercieel econoom) zijn afstudeerscriptie hierover geschreven. Het onderzoek is verdeeld in vier onderwerpen: > Het verschil tussen de merkidentiteit en het imago van Kampen;> de doelgroepen van Kampen; > de concurrentiepositie van Kampen;> het resultaat van de grootste individuele campagnes.  De Kampenaren herkennen zich voor het grootste deel in de positionering van Kampen. De begrippen Hanzestad, historisch, IJssel en hartelijk worden als meest kenmerkend gezien. Ze herkennen Kampen echter niet in de begrippen levendig en stedelijk. Over het algemeen beoordelen de Kampenaren hun stad goed, ze vinden het fijn om er te wonen. Hiernaast is de concurrentiepositie van Kampen zeer goed, ze staan gemiddeld op een tweede plaats wanneer vergeleken met de negen Hanzesteden aan de IJssel en Randmeren. Wil je het hele verslag lezen? Download de scriptie via deze link: De toekomst van het imago van Kampen. Wil je de genoemde bijlagen ook lezen? Stuur dan een e-mail naar r.tameling@kampenpartners.nl (Roeland Tameling, citymarketeer Kampen). Dan krijg je deze in je mailbox. Foto: Frits Felix Fotografie www.felixfoto.nl 
Lees verder

Kampen mist primeur muzikale compositie

Kampen jaloers op Tilburg

Kampen mist primeur muzikale compositie

Vandaag presenteerde Tilburg als eerste stad haar eigen herkenningsmelodie. Daarmee streeft het Kampen voorbij, dat de lancering van haar geluidsmerk moest uitstellen vanwege het coronavirus. Primeur Citymarketeer Roeland Tameling uit Kampen feliciteert Tilburg hartelijk met de primeur. “Het is een fantastisch idee. Ik heb grote waardering voor Marc Meeuwis, mijn evenknie in Tilburg. Goed gedaan!” Maar Tameling moet ook wel toegeven dat hij stiekem stikjaloers is op de aandacht die Tilburg krijgt. Hij dacht namelijk dat niet Tilburg, maar Kampen de eerste stad met een officieel klankmerk zou worden. Het Coronavirus gooide echter roet in het eten. Corona “We hebben in Kampen net als in Tilburg een eigen geluid ontwikkeld, inclusief partituur en muziekcompositie. Het was de bedoeling die te presenteren door 500 deurbellen met ‘het geluid van Kampen’ weg te geven. Maar we kregen mailtjes uit China dat degene die de ‘proefdeurbel’ in zijn bezit heeft de straat niet op kan om de bel te versturen. Dus hebben we de presentatie uitgesteld. Daar heb ik nu wel spijt van, ja!” Klankmerk voor Kampen Speciaal voor Kampen heeft sound branding bureau BLCKBRD uit Utrecht op basis van het DNA en de positionering van Kampen als ‘hartelijke Hanzestad aan het water’ een audiologo en een brandscore ontwikkeld. Deze staan online op https://blckbrd.eu/het-geluid-van-kampen/. De stichting Kampen Partners wil Tilburg niet in de weg zitten en heeft de introductie van een uniek klankmerk voor de stad en gemeente Kampen verplaatst naar het Business Event Kampen, dat in april wordt gehouden. Dan heeft Kampen niet alleen een authentieke audio huisstijl, maar ook verschillende plekken waar het geluid daadwerkelijk te horen is. Touchpoints noemen marketeers dat.
Lees verder

Bijpraatbijeenkomst in jubileumjaar met herdenken, vieren en koesteren

We’ll meet again Koffiemomentje

Bijpraatbijeenkomst in jubileumjaar met herdenken, vieren en koesteren

Om te herdenken en te vieren dat we 75 jaar samen in vrijheid leven worden er allerlei activiteiten georganiseerd in Kampen. Op maandagochtend 2 maart geeft Kampen Partners tussen 9 en 10 uur ’s ochtends een update voor belangstellenden tijdens een informeel bijpraatmoment in De Eenhoorn.SprekersOnder meer Floris Joustra van het Stadsarchief, Baruch da Costa van stichting Na de Oorlog en Jan Quintus Zwart van de Bovenkerk zullen vertellen over hun goede voornemens voor het jubileumjaar. Daarnaast praten evenementencoördinator Atie Edink en cultuurmakelaar Hanneke Nabers de aanwezigen bij over de activiteiten in het weekend van 17 en 18 april. Dan is het namelijk precies 75 jaar geleden dat Kampen bevrijd werd.We’ll meet againKampen staat in 2020 bol van de bijzondere ontmoetingen. Het Koffiemomentje past zo goed in het thema waarmee Kampen stilstaat bij 75 jaar bevrijding: ‘we’ll meet again’. Op die manier wil initiatiefnemer Kampen Partners bijdragen aan vrede en verdraagzaamheid nu en in de toekomst. En de citymarketingorganisatie wil daarmee ook het imago van Kampen als hartelijke stad verder versterken. KoffieDe bijeenkomst vindt 2 maart plaats in De Eenhoorn Koffie & Thee aan de Oudestraat in Kampen. Deelname is gratis, maar vanwege de verwachte drukte is het wel handig om online aan te melden via onderstaande knop. Ook in de volgende maanden zijn er Koffiemomentjes op de eerste maandag van de maand: 6 april met de opening van het toeristisch seizoen en 4 mei is het thema ‘Kampen All Inclusive’.Meld je hier aan voor het volgende koffiemomentje!
Lees verder

Privacy statement Proclaimer

Alle rechten voorbehouden. © 2019 Kampen Partners.

Kampen Partners is verantwoordelijk voor de inhoud van deze website, en doet er alles aan deze actueel en juist te houden.
Voor zover bekend wordt geen auteursrecht geschonden met de inhoud van de site.
Komt u desondanks toch iets tegen dat niet correct is of verouderd, dan stellen wij uw reactie bijzonder op prijs.

Een concept van: Pankra, Leuk GeregeldMacHelp, BrugMedia, Sterinsocial & Julius Media