Nieuws

Hartelijke Hanzestad Kampen

Terugblik Tourist Info 2019

Hartelijke Hanzestad Kampen

We sluiten een geweldig jaar af. Onder de vlag van en in samenwerking met Kampen Partners hebben we weer veel bezoekers hartelijk ontvangen.Wat hebben we dit jaar met elkaar bereikt: Social media: Instagram: 1700 volgers, iedere dag een nieuwe foto van Kampen, 2x 2018 Facebook Tourist Information èn Kampen Partners + 30% Twitter Tourist Information èn Kampen Partners 1,2 miljoen tweets We hebben 7 websites die gezamenlijk gem. 30.000 keer per maand worden bezocht en ze keken naar in totaal 2,5 miljoen bladzijden Naar de Miss Kampen verkiezing hebben 1,2 kijkers in het gehele land gekeken De Havengids met Kampen op de cover, 75.000 exemplaren  Daarom krijgen we steeds meer bezoekers zowel uit de gemeente Kampen als uit binnen en buitenland. Het staatje van unieke bezoekers 2017: 360.000 2018: 480.000 2019: ongetwijfeld nog hoger! Goed voor iedereen: binnenstad ondernemers, horeca en culture instellingen profiteren direct.En verder: Cadeautjes bij de info balie Veel meer rondleidingen, ca. 200 gidsbewegingen bij de Tourist Info en ook onze samenwerkingspartner Kampen & Beyond groeit door. De gidsen van de Tourist Info mochten ruim 2000 gasten rondleiden.  Er kwamen zo’n 120 cruiseschepen aanleggen, waarvoor ca. 25 rondleidingen werden georganiseerd door Kampen en Beyond en Tourist Info. Ook werd een enkele keer de muziek aan boord verzorgd door Quintus Meer gidsen opgeleid, nu meer dan 10, waarvan er 4 Duitstalig en 1 Engelstalig Ondersteuning aan de Koggewerf bij rondleidingen Inzet gastvrouwen en -heren. Ieder maand bij de FME, zo’ n 20 keer met nieuwe bewoners op sleeptouw en verder bij het Korenfestival, PEC Zwolle, enz. Meer dan 2000 bezoekers bezochten de info balie, waarvan ca 60 % uit Nederland, 20 % uit Duitsland en 5 % Belgen. Verder kwamen er zo’n 15 verschillende nationaliteiten. Van Franrijk tot Egypte, Zwitserland tot Dominicaanse Republiek en Noord-Amerika tot Nieuw-Zeeland. Dankzij het bijhouden van de postcodes van de Nederlandse gasten hebben we ook goed een beeld gekregen van het bezoekersprofiel. We gebruiken daarvoor de Leefstijlvinder methode. Het beeld is op basisi van een steekproef van 600 bezoekers: Harmoniezoekers 10% Inzichtzoekers    12% Avontuurzoekers13% Rustzoekers    16% Plezierzoekers18% Stijlzoekers     20% En zijn er dan nog wensen? Ja natuurlijk.  Meer op maandag geopend Betere voorzieningen voor cruiseschepen Nog meer doen voor de passagiers van cruiseschepen Echt gaan flyeren in de omgeving op campings, bij hotels en B&B’ s En nu op naar volgend jaar: Weer meer gasten 75 jaar bevrijding, We’ll meet again En vooral met elkaar, bewoners, bezoekers en vrijwilligers genieten van deze fantastische Hanzestad.
Lees verder

Win een dagje varen in Kampen!

Met de trein uit Stadshagen?

Win een dagje varen in Kampen!

De treinverbinding Zwolle Stadshagen – Kampen gaat 15 december alsnog van start. Om dat te vieren, maakt iedereen die vanuit Zwolle naar Kampen komt met de trein vanaf de 15e tot het eind van dit jaar kans op een dagdeel varen met een sloep voor 7 personen. Het enige dat je hoeft te doen, is een selfie op station Kampen maken en te delen met #selfiekampen. Op 21 en 22 december staat een team van Kampenaren klaar op het station om gasten uit Zwolle te ontvangen en te helpen met de actie. Selfie maken Iedereen die meedoet moet een herkenbare foto van zichzelf op station Kampen plaatsen via Twitter, Facebook, Instagram of andere sociale media, een zogenaamde ‘selfie’. Want vanaf 15 december kan iedereen ook de Selfie Route Kampen lopen. En het startpunt van deze route is bij station Kampen. Hiermee zijn voor de bezoekers uit Stadshagen én andere selfiemakers mooie prijzen te winnen, zoals een dagdeel varen met een sloep van Kamper Events. Meer informatie over de Selfie Route is te vinden op www.selfieroute.net.  Selfie Stewards Op zaterdag 21 en zondag 22 december worden extra veel treinreizigers in Kampen verwacht, want dan vindt het jaarlijkse spektakel ‘Kerst in Oud Kampen’ plaats. Om hen gastvrij te onthalen én om ze te helpen de #selfiekampen te gebruiken worden hiervoor speciale gastheren en gastvrouwen ingezet. Deze ‘Selfie Stewards en Stewardessen’ kennen de stad en beschikken over praktische informatie over de 20e editie van het openlucht theaterspektakel.
Lees verder

De eerste momentjes van 2020

Koffie of champagne?

De eerste momentjes van 2020

Champagne! Maandag 6 januari zijn jullie allemaal van harte welkom bij de jaarlijkse ‘nieuwjaarsreceptie’ van Kampen Partners: het Kampen Partners Champagnemomentje. Vanwege de verwachte drukte vragen we je vriendelijk maar dringend om ook even online gratis tickets te bestellen via https://www.eventbrite.nl/e/tickets-kampen-partners-champagnemomentje-6-januari-2020-75122384073 Koffie! Het Kampen Partners Koffiemomentje van maandagochtend 3 februari 2020 staat in het teken van Hanzesteden marketing. Kijk voor meer info en aanmelden op https://www.eventbrite.nl/e/tickets-kampen-partners-koffiemomentje-3-februari-2020-hanzesteden-marketing-75122757189 We’ll meet again! 2020 staat in het teken van 75 jaar vrijheid. In Kampen hebben we dat vertaald naar het themajaar “We’ll meet again”. Iedereen die hierin interesse heeft, is van harte welkom voor een update tijdens het Kampen Partners Koffiemomentje op maandag 2 maart 2020. Check https://www.eventbrite.nl/e/tickets-kampen-partners-koffiemomentje-2-maart-2020-well-meet-again-84739160109 Terugblik Op maandag 2 december stond het Koffiemomentje vooral in het teken van bedrijfshuisvesting. De website www.vestigingsfactoren.nl is gelanceerd en de eerste ‘videobooks’ werden uitgedeeld. Daarnaast werd er teruggekeken op het Snuffelstagefestival, dat de Tourist Info alleen al 6 nieuwe enthousiaste vrijwilligers opleverde. Verder vertelde Joanan Wolf over zijn onderzoek naar de resultaten van Kampen Partners en de campagne om personeel van bedrijven in Kampen te wijzen op de woonmogelijkheden in de gemeente. Tot slot kregen alle aanwezigen een voorproefje van de acties om inwoners van Stadshagen extra hartelijk te verwelkomen op station Kampen.Foto: Foto Tennekes
Lees verder

Vestig je zaak in Kampen!

Kampen promoten als vestigingslocatie

Vestig je zaak in Kampen!

Ruimte voor winkels en horeca in de binnenstad “Je bent niet wijs als je je nieuwe zaak opent in een andere stad dan Kampen”, volgens onze binnenstadsmanager Leo Hoksbergen. De argumenten waarom hij die mening heeft, zijn samengevat op een handige ‘placemat’. Fijn als u die ook onder de aandacht wilt brengen! Heeft u meer exemplaren nodig of wilt u hierover van gedachten wisselen met Leo? Bel dan 06-46281800 of stuur hem een mailtje via l.hoksbergen@kampenpartners.nl. Vestigingsfactoren voor bedrijven Kampen helpt ondernemers die willen verhuizen of uitbreiden graag verder. Er zijn nog enkele bedrijfskavels vrij, maar ook voor ondernemers die een bestaand pand willen huren of kopen staan we natuurlijk graag klaar. Daarom hebben we de handige website www.vestigingsfactoren.nl gemaakt en de highlights hiervan samengevat in zogenaamde ‘videobooks’. Ook die kunt u uitdelen aan ondernemers met verhuisplannen. Ik breng graag meer stuks bij u langs als dat nodig is. Hartelijke Hanzestad aan het water Samen met u willen we de positionering van Kampen als hartelijke stad en gemeente waarmaken. Heeft u hierover nog vragen, opmerkingen of suggesties? Kunnen we jullie ergens mee helpen? Laat het me weten! Ik ben direct bereikbaar via r.tameling@kampenpartners.nl en 06-17453490 (ook buiten kantooruren).Foto: Foto Tennekes
Lees verder

Stakeholdersonderzoek

De stichting Kampen Partners wil graag weten hoe haar activiteiten worden beoordeeld door haar stakeholders. En dat zijn jullie. Op basis van een anonieme steekproef onder de top 50 relaties zal adviesbureau Urban Solutions hierover rapporteren. Daarom ons vriendelijke en dringende verzoek: wil je de enquête op https://forms.gle/k9NGxbCYVBU8UCrx8 invullen vóór 10 december 2019? Invullen duurt slechts 3 minuten en de uitkomsten zullen we waarschijnlijk ook gebruiken bij onze aanmelding voor de Nationale Citymarketing Trofee 2020. Direct naar de vragenlijstBij voorbaat hartelijk dank voor je medewerking!
Lees verder

Op 30 november

Snuffel bij Kampenonline!

Op 30 november

De laatste zaterdag van november kunnen Kampenaren informeel en vrijblijvend kennis maken met vijf organisaties in hun woonplaats. Alle vijf deelnemers heten graag nieuwe vrijwilligers welkom. Vorige week vertelde Marieke de Jong over de mogelijkheden bij poppodium ’t Ukien. Deze week brengen we Kampenonline voor het voetlicht, dat ook meedoet met het Snuffelstagefestival. Aanmelden kan nu al! Kampenonline bestaat zo’n zeven jaar en wil de Kamper inwoners informeren over wat er speelt in hun woonplaats. Dit doet ze onder andere met een filmteam dat bestaat uit vrijwilligers die zich graag bezig houden met bloggen, vloggen, videoreportages en livestreams. De activiteiten beperken zich tot Kampen en de mogelijkheden zijn divers, van reporter en camera- of geluidsman tot technicus voor beeld of geluid. Kampenonline heeft geen betaalde krachten in dienst. Op wisselende basis werken er momenteel zo’n vijftien vrijwilligers aan mee. Tijdens het Snuffelstagefestival zal Kampenonline een live uitzending maken waarbij vier personen kunnen meedoen. Live video Kampenonline is alleen op internet te bekijken. Eén van de terugkerende livestreams is het programma Zaterdag Live. Dit zal tijdens het Snuffelstagefestival plaats vinden in de studio aan de Montagestraat 1 op Haatland. Zaterdag 30 november kunnen er vier personen meedraaien van 9:00u tot 12:00u. Draai mee en neem plaats achter een echte camera of ga op pad met een echte camera. Of kies voor werk in een echte studio om de livebeelden te schakelen of het geluid te regelen. Dit is de kans om je een echte cameraman of een echte geluidman of -technicus te wanen! Meld je nu aan op snuffelstagefestival.nl voordat de plaatsen vol zijn en snuffel op 30 november vrijblijvend bij Kampenonline!
Lees verder

Snuffelstagefestival

Snuffel op 30 november bij ’t Ukien!

Snuffelstagefestival

Door: Maarten van GemertDe laatste zaterdag van november kunnen Kampenaren informeel en vrijblijvend kennis maken met vijf organisaties in hun woonplaats. Alle vijf deelnemers heten graag nieuwe vrijwilligers welkom. Marieke de Jong vertelt over de mogelijkheden bij poppodium ’t Ukien. De komende weken worden de andere deelnemers aan het Snuffelstagefestival voor het voetlicht gebracht. Aanmelden kan nu al! In de jaren negentig begon ’t Ukien als een jongerencentrum. Het heeft zich ontwikkeld tot een poppodium waar bekende en minder bekende bands hun weg naartoe vinden. ’t Ukien maakt onderdeel uit van Welzijn Kampen in MFC Korteweg 4, gelegen tussen de Natuurspeelplaats en de Flevoweg. Tijdens het Snuffelstagefestival zijn er diverse werkzaamheden waarmee men kennis kan maken. Als vrijwilligerscoördinator is Marieke de Jong het eerste aanspreekpunt. Zij spreekt liever over ”onbetaalde medewerkers” want het werk is wel vrijwillig maar niet vrijblijvend. Behalve een nuttige vrijetijdsbesteding kan men er veel plezier beleven en veel leren. Tijdens het Snuffelstagefestival kunnen er bij ’t Ukien twee personen meedraaien met de PR, twee als kok en drie bij de garderobe, de muntenbalie en de bar. Live muziek Bij ‘t Ukien draait het om live muziek, van beginnende tot gevorderde bandjes en zangers (m/v). Bijna elk weekeinde is er een optreden waarbij verschillende stijlen aan bod komen. De optredens duren tot uiterlijk twee uur waarna er nog samen wordt opgeruimd. Tijdens de snuffelstage zijn de werkzaamheden voor PR tussen 16u00 en 18u00. Gewoonlijk kan dit zelf worden ingevuld. De bar en garderobe worden van 18u00 tot 22u00 bemensd tijdens de snuffelstage en gewoonlijk tot het einde van een optreden. De kok maakt eten voor de band, de technici en de vrijwilligers. Tijdens de snuffelstage kan men tussen 17u00 en 21u00 meehelpen. Er wordt altijd samen gegeten. Alle ”onbetaalde medewerkers” kunnen, als ze bij ’t Ukien blijven, certificaten halen voor BHV en IVA. Denk mee, draai mee en maak een mooie tijd bij ’t Ukien! Meld je nu aan op www.snuffelstagefestival.nl  voordat de plaatsen vol zijn en snuffel op 30 november vrijblijvend bij ’t Ukien!
Lees verder

In Kampen en Utrecht

Maarten van Rossem over ouwe schuiten & moderne fietsen

In Kampen en Utrecht

Hanzestad Kampen, waar de enige nog varende Kogge van Nederland ligt, was in de Hanzetijd de belangrijkste havenstad en heeft door de eeuwen heen met overheden en de verschillende bisschoppen van Bisdom Utrecht altijd zeer eigenzinnige relaties gehad. Burgemeester Koelewijn zal donderdagochtend 31 oktober daarover, aan de hand van een aantal historische anecdotes, vertellen en uitleggen waarom deze relaties toen, nu en in de toekomst, voor de welvaart van heel Nederland van belang is. En hij zal verklaren waarom Kampen het Bisdom Utrecht nog wat verschuldigd is. U bent van harte welkom op de koggewerf vanaf 11.00 uur. De Kamper Kogge zal het symbolische goedmakertje aan land brengen dat later die middag in de Domkerk aan Maarten van Rossem overhandigd zal worden. We nodigen u ook uit om donderdagmiddag 31 oktober in de Domkerk te Utrecht aanwezig te zijn. Daar geeft historicus Maarten van Rossem, in de prachtige Gotische ruimte van de Domkerk uit 1254 gewijd aan Sint-Maarten, een opmerkelijk hoorcollege over de Hanze. Daarna is er de mogelijkheid om Maarten van Rossem en een aantal bekende Oost-Nederlanders zoals de oud Tour-deelnemers Theo de Rooij, Henk Lubberding en Rob Harmeling in het Domcafé te bevragen over het belang van ‘ouwe schuiten en moderne fietsen’. De initiatiefnemer hiervoor is HanzeTour.com, een nieuwe Nederlandse fietsreisorganisatie en partner van route.nl. In samenwerking met nationale, regionale en lokale toerisme organisaties heeft HanzeTour een innovatief en duurzaam fietsreis aanbod ontwikkeld voor met name de Nederlandse 50+ toeristen. Overnachtingen, Ebikes en bagageservice zijn de vaste onderdelen van de 3, 5 of 7 daagse fietsrondreizen naar 9 Nederlandse Hanzesteden zoals Deventer, Zwolle, Hattem, Hasselt, Kampen, Elburg, Harderwijk, Arnhem, Doesburg & Zutphen. Het online reservering platform hanzetour.com gaat dit najaar live. Programma Kampen Koggewerf31 oktober 2019 11:00 - 11:15 uur aankomst Koffe (fotomoment) 11:15 - 11:30 uur ontvangst door burgermeester (fotomoment) 11:30 - 12:00 UUR TOESPRAKEN & AFSLUITING Programma Utrecht Domkerk 31 oktober 2019 12:30 - 13:30 uur welkomstlunch in Domcafe 13:30 - 14:00 uur toespraak Maarten van Rossum (fotomoment) 14:00 - 15:00 uur interviews (fotomoment) ————————————————————————————————Koggewerf Adres: Havenweg 7, 8262 BZ Kampen (parkeren makkelijk & gratis) Contactpersoon Ina Hup: 06 81 67 11 45 Domkerk Adres: Achter de Dom 1, 3512 JN Utrecht (parkeren lastig & betaald) Contactpersoon Wiebe Kloosterman: 06 10 16 43 45 (Email: beheerder@domkerk.nl)
Lees verder

Tijd voor bestemmingsmanagement

Perspectief Hanzesteden 2020-2025

Tijd voor bestemmingsmanagement

De Hanzesteden zijn niet meer weg te denken als destinatie op de groeiende Nederlandse toerismekaart. Om de verwachte groei van 50% in internationaal toerisme in goede banen te leiden is een duidelijk integraal perspectief noodzakelijk. In plaats van bestemmingspromotie is het nu tijd voor bestemmingsmanagement. Perspectief Hanzesteden 2020-2025 heeft als ambitie dat iedere Hanzestedeling profiteert van toerisme: bewoners, bezoekers en bedrijven in de brede Hanzeregio. Een jaar na de eerste Toerisme Top in Hanzestad Deventer hebben de gezamenlijke Hanzesteden de eerste regionale doorvertaling gemaakt van het gepresenteerde Perspectief Bestemming Nederland 2030. Het perspectief heeft een duidelijke boodschap: toerisme wordt niet ingezet als doel, maar als middel voor ontwikkeling in de Hanzesteden en het achterland. Iedere Hanzestedeling heeft in 2025 profijt van toerisme met de Hanzesteden als jaarrond ‘cultureel erfgoed hotspot’ waar de Hanzesteden met recht trots op zijn. Als leefgebied voor bewoners, als marktgebied voor bedrijven én als topbestemming voor toeristen, van binnen en buiten de grenzen. Eeuwenoude samenwerking Met Perspectief Hanzesteden 2020-2025 wordt er invulling gegeven aan de gezamenlijke ambities van de negen Hanzesteden. Brandmanager Hanzesteden Marketing bij MarketingOost, Elizabeth Stoit: “We werken 24 jaar samen in ons toeristische samenwerkingsverband van Hanzesteden, maar eigenlijk is de samenwerking 800 jaar eerder ontstaan aan het begin van de Hanzetijd. Dat Hanze-DNA van samenwerken en pragmatisme zit er nog steeds in.” Hanzebeleving nationaal en internationaal vermarkten  Tot 2016 lag de focus vooral op de nationale markt, inmiddels worden de steden ook internationaal gepromoot, waarbij de pijlen vooral gericht zijn op de Belgische en Duitse markt. Na twee jaar internationaal campagne voeren, is de toename van het aantal buitenlandse gasten en hotelovernachtingen duidelijk merkbaar. Alleen al de bestedingen aan verblijf in deze negen Hanzesteden groeiden van € 30,3 miljoen in 2016 naar € 44,3 miljoen in 2018. Nieuw is dat naast vermarkten er nu ook integraal gewerkt gaat worden aan aanbodontwikkeling en visitormanagement. De hiervoor noodzakelijke acties en investeringen komen samen in het Perspectief met actie- en investeringsagenda, te lezen via www.hanzestedenmarketing.nl Het Perspectief Hanzesteden 2020-2025 is tot stand gekomen vanuit en in samenwerking met de Hanzesteden Deventer, Doesburg, Elburg, Harderwijk, Hasselt, Hattem, Kampen, Zutphen, Zwolle en hun marketingorganisaties, de provincies Gelderland en Overijssel, MarketingOost, Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Achterhoek Toerisme, NBTC Holland Marketing, ondernemers en overige Hanze betrokkenen. Dit perspectief is het resultaat van een uitvoerig co-creatieproces en het startpunt voor de gezamenlijke realisatie van de ambitie voor 2025.
Lees verder

Download het overzicht

Overzicht resultaten eerste halfjaar 2019

Download het overzicht

1,2 miljoen kijkers naar de verkiezing van Miss Kampen 10.000 magazines en 1 website www.heerlijkwoneninkampen.nl gepubliceerd Maandelijks meer dan 25.000 bezoeken aan onze websites  Het zijn zo maar een paar cijfers uit ons halfjaaroverzicht januari – juli 2019. En daar zijn we best trots op. Maar wat we minstens zo belangrijk vinden, zijn de zaken die meestal wat meer achter de schermen blijven: De bundeling van krachten met o.a. de binnenstad, die heeft geresulteerd in de oprichting van Kampen Partners De gezamenlijke voorbereidingen voor het jubileumjaar 2020: Kampen 75 jaar vrij De samenwerking met Tweede Kamerlid Hilde Palland, die onder meer een gloedvolle maidenspeech over de Hanze en een spraakmakende kledingstijl op Prinsjesdag opleverde Alle samenwerkingspartners die aan deze successen hebben bijgedragen, willen we daarvoor hartelijk bedanken. We liggen op koers en houden vaart.  Wil je samen met ons nieuwe kansen voor Kampen oppakken? Mail dan r.tameling@kampenpartners.nl (citymarketeer) of l.hoksbergen@kampenpartners.nl (binnenstadsmanager)A_-_4.3_-_Resultaten_Kampen_Marketing_1e_helft_2019
Lees verder

Met slechts één muisklik

Steun de organisatie van We'll meet again

Met slechts één muisklik

Wij vinden het belangrijk dat Kampen in 2020 stilstaat bij de verhalen van de bevrijding. Uit respect voor onze helden, om te vieren dat we in vrijheid samen kunnen leven en om dit ook in moeilijke tijden te bewaken. In 2020 organiseren we daarom bijzondere ontmoetingen. Hiervoor hebben we jouw hulp nodig. Ben je klant bij de Rabobank IJsseldelta? Met één klik maak jij de goede voornemens van Kampen voor het jubileumjaar mogelijk. We’ll meet again, stem nu!  Ga naar www.kampenviertvrijheid.nl Zoek op naam: KAMPEN PARTNERS Voer je stemcode in  EN STEM OP WE’LL MEET AGAIN
Lees verder

Marij, Erik en Jan, gefeliciteerd!

Winnaars Zoover-lezersactie

Marij, Erik en Jan, gefeliciteerd!

In samenwerking met BrugMedia heeft Kampen Partners de Zoover lezersactie opgezet. Door deze actie is het aantal recensies van twee naar maarliefst 43 gestegen en is de score van Kampen op Zoover van een 8,5 naar een 9,8 gegaan! Aan de lezersactie zaten  drie prijzen verbonden. Hieronder de winnaars van de prijzen. Van harte gefeliciteerd! Eerste prijs - weekendje weg in de Hartelijke Hanzestad KampenGewonnen door Marij van Dijk! Tweede prijs - twee kaarten voor PEC ZwolleGewonnen door Erik Renkema! Derde prijs - een Kamper KadobonGewonnen door Jan Ny! Marij, Erik en Jan om jullie prijs te ontvangen mogen jullie een mail sturen naar Roeland Tameling. Willen jullie een mail sturen naar r.tameling@kampenpartners.nl? Dan zorgen wij ervoor dat jullie prijs goed terecht komt.
Lees verder

Privacy statement Proclaimer

Alle rechten voorbehouden. © 2019 Kampen Partners.

Kampen Partners is verantwoordelijk voor de inhoud van deze website, en doet er alles aan deze actueel en juist te houden.
Voor zover bekend wordt geen auteursrecht geschonden met de inhoud van de site.
Komt u desondanks toch iets tegen dat niet correct is of verouderd, dan stellen wij uw reactie bijzonder op prijs.

Een concept van: Pankra, Leuk GeregeldMacHelp, BrugMedia, Sterinsocial & Julius Media